۱۴۰۳/۰۲/۳۰
دیروز همین‌جا، یکم خرداد

روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف/ ترور متین السلطنه توسط کمیته مجازات

امروز، «روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف» است. 106 سال پیش در چنین روزی در سال 1296، کمیته‌ مجازات متین‌السلطنه را ترور کرد. درگذشت مهدی ناظمی
روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف/ ترور متین السلطنه توسط کمیته مجازات
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 1 خرداد_74668006

بنا به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز دوشنبه یکم خردادماه 1402 خورشیدی، شصت و سومین روز سال جاری، برابر است با بیست و دوم مِی 2023 میلادی، و دوم ذی‌القعده‌ی 1444 هجری قمری.

امروز، «روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف» است.

امروزه در اقتصاد كليه‌ كشورها، چه کشورهای توسعه‌يافته و چه در حال توسعه، بهره‌وری به اولويتی ملی تبديل شده است؛ بهره‌وری، به طوری که موجبات رشد اقتصادی و كنترل تورم را فراهم کند و امكان دستيابی در سطح بالای استاندارد زندگی را ميسر سازد و در به حداكثر رساندن منافع افزايش بهره‌وری مؤثر باشد. اهداف بهره‌وری بايد در طرح‌های ملی توسعه گنجانده شوند. اگر بخواهيم بهره‌وری موجب تفاوت در رقابت بازرگانی، ايجاد رفاه ملی و بهزيستی مردم شود، يك رهيافت ملی و جامع ضروری ا‌ست. ارتقاء بهره‌وری جزء جدایی‌ناپذیر مديريت كشور است و همه‌ طراحان، توليدكنندگان و مديران كشور به نحوی با آن سروكار دارند.

در «سازمان ملی بهره‌وری ايران»، به عنوان كانون هماهنگی و برنامه‌ريزی بهره‌وری كشور، در زمينه‌ ارتقاء بهره‌وری حركت‌های مؤثری به انجام رسیده، اما اين تلاش‌ها بدون پشتوانه‌ نظری و همكاری و اعتقاد انديشمندان و فرهيختگان كشور ممكن نيست. سازمان بهره‌وری به عنوان پيشنهاددهنده‌ هدف‌ها و اولويت‌ها و تدوين‌کننده شاخص‌های بهره‌وری، زمينه‌ بهبود كيفيت و اثربخشی را در مديريت كشور فراهم می‌كند. اگرچه همه‌ سازمان‌ها و نهادهای كشور موظفند در اين امر ملی قدم‌های استواری بردارند. بهینه‌سازی مصرف نیز در راستای بهره‌وری، یکی از اهدافی ا‌ست که برای رشد اقتصادی، از سوی کارشناسان بر آن پای فشرده شده است. از این رو، ارائه‌ یک الگوی مناسب در مصرف می‌تواند در پیشبرد اهداف اقتصادی بسیار مؤثر باشد. اصلاح الگوی مصرف كه به معنی نهادينه كردن روش صحيح استفاده از منابع كشور و استفاده‌ كارآمد از عوامل توليد كار و سرمايه است، سبب ارتقاء شاخص‌های زندگی و كاهش هزينه‌ها می‌شود و زمينه‌ای برای گسترش عدالت است.

                                                                     *************************************************************

 106 سال پیش در چنین روزی در سال 1296، کمیته‌ مجازات متین‌السلطنه را ترور کرد.

کمیته‌ مجازات، انجمنی با اهداف تروریستی بود که در اواخر قاجار اقدام به ترور افرادی می‌کرد که به نظر اعضایش وابسته به بیگانگان و خائن به میهن بودند. عبدالحمید خان متین‌السلطنه‌ ثقفی ـ مدیر روزنامه‌ عصر جدید ـ سومین کسی بود که توسط کمیته‌ مجازات در 1 خرداد 1296 ترور شد. او به روس‌گرایی شهرت داشت و اعضای کمیته‌ مجازات، وابسته به اجانبش می‌دانستند. کمیسر 3 حسن آباد تهران، نحوه‌ ترور او را چنین گزارش کرده است:

«ساعت 8 و نیم بعد از ظهر، متین‌ السلطنه، نویسنده و سردبیر روزنامه‌ عصر جدید، در اتاق کار خود به وسیله‌ شخص ناشناسی به قتل رسید.»

                                                                         ***********************************************************

26 سال پیش در چنین روزی در سال 1376، استاد مهدی ناظمی ـ سازنده‌ نامدار ساز سنتور ـ بدرود زندگی گفت.

مهدی ناظمی در سال 1289 به دنیا آمد. او از کودکی با ساز سنتور آشنا شد. برای آموختن آن نزد حبیب سماعی ـ نوازنده‌ چیره‌دست و صاحب‌سبک سنتور ـ رفت. مهدی ناظمی در آن هنگام که ساخت سنتور روی اصول و قواعد درستی نبود، ساختن این ساز را آغاز کرد و در فن خود مهارت بسزایی به دست آورد. سنتورهای ساخت استاد ناظمی، افزون بر ایران، در بسیاری از کشورهای دیگر شهرت دارد. از او آثاری در نوازندگی سنتور نیز باقی مانده که در میان آن‌ها تعدادی صفحه‌ گرامافون همراه با آواز سعادتمند قمی وجود دارد.

استاد مهدی ناظمی سازنده‌ نامدار ساز سنتور، در 1 خرداد 1376 در 87 سالگی چشم از جهان فروبست. 

انتهای پیام/

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

موزیک متن مجموعه تلویزیونی هزاردستان

آهنگساز: مرتضی حنانه

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید