۱۴۰۳/۰۲/۲۹
دیروز همین‌جا، بیست و نهم تیر

رضا محجوبی؛ آهنگسازی که پیش درآمد اصفهانش داخل کیف انگلیسی شد.

69 سال پیش در چنین روزی در سال 1333، رضا محجوبی ـ نوازنده و آهنگساز موسیقی دستگاهی ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.
رضا محجوبی؛ آهنگسازی که پیش درآمد اصفهانش داخل کیف انگلیسی شد.
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 29 تیر_64237404

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه بیست و نهم تیرماه 1402 خورشیدی، یکصدوبیست‌ودومین روز سال جاری، برابر است با بیستم جولای 2023 میلادی و دوم محرم 1445 هجری قمری.

69 سال پیش در چنین روزی در سال 1333، رضا محجوبی ـ نوازنده و آهنگساز موسیقی دستگاهی ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.

رضا محجوبی در سال 1277 در تهران زاده شد. پدر و مادر او هر دو اهل موسیقی بودند و علاقه‌ آن‌ها به موسیقی، موجب شد تا رضا محجوبی و برادرش مرتضی محجوبی، از همان کودکی با موسیقی آشنا شوند و آن را به عنوان حرفه و هنر خود پی گیرند. نخستین استاد رضا، حسین هنگ‌آفرین از افسران موزیک ارتش بود. پس از آن، نزد ابراهیم آژنگ کار کرد، ولی از آن‌جا که به یادگیری قواعد موسیقی چندان علاقه نداشت، نزد حسین خان اسماعیل‌زاده ـ استاد و نوازنده‌ کمانچه ـ رفت و چند سال از او که با کمانچه ویولون را به شاگردانش می‌آموخت، بهره‌مند شد.

                                                                             

رضا محجوبی گویا در 24 سالگی به بیماری عصبی دچار می‌شود و مورد مداوا و معالجه قرار می‌گیرد، ولی نظم و عادت همیشگی را از دست می‌دهد، هرچند که دوستانش را خوب می‌شناخت و با آنان گفت‌وگو هم می‌کرد، اما گاه از موضوعاتی حرف می‌زد که قابل درک نبود. با این همه، مواردی پیش می‌آمد که در جمع دوستان حاضر می‌شد و ویولون را به زیبایی می‌نواخت. رضا محجوبی در 25 سالگی در تهران آموزشگاهی برپا کرد و افزون بر آموزش شاگردان، به اجرای کنسرت و آهنگسازی هم پرداخت. او در سال 1302 با درویش خان و عارف کنسرت‌هایی اجرا کرد. از شاگردان مشهور رضا محجوبی، روح‌الله خالقی و مجید وفادار را می‌توان نام برد. از او چند چهار مضراب، پیش درآمد و تصنیف در ابوعطا و دشتی به جا مانده است. یکی از کارهای معروف رضا محجوبی، «پیش درآمد اصفهان» است که فرهاد فخرالدینی آن را به زیبایی برای مجموعه‌ تلویزیونی «کیف انگلیسی» تنظیم کرده است.

رضا محجوبی ـ نوازنده و آهنگساز موسیقی دستگاهی ایرانی ـ در 29 تیر 1333 در 56 سالگی چشم از جهان فروبست و در آرامگاه ظهیرالدوله در شمیران در خاک آرمید.  

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

1.

تکنوازی ویولون

نوازنده: رضا محجوبی

2.

 

تیتراژ مجموعه تلویزیونی کییف انگلیسی

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید