۱۴۰۳/۰۲/۱۶
دیروز همین‌جا، دوازدهم شهریور

رئیسعلی دلواری؛ مبارز ضد استعمار انگلیس

۱۰8 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۲۹۴، رئیسعلی دلواری ـ مبارز ضد استعمار انگلیس ـ به شهادت رسید.
رئیسعلی دلواری؛ مبارز ضد استعمار انگلیس
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 12 شهریور_38904532

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز یکشنبه دوازدهم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و شصت و هفتمین روز سال جاری، برابر است با سوم سپتامبر 2023 میلادی و هفدهم صفر 1445 هجری قمری.

108 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۲۹۴، رئیسعلی دلواری ـ مبارز ضد استعمار انگلیس ـ به شهادت رسید.

رئیسعلی در سال ۱۲۶۱ در روستای دلوار  از توابع تنگستان زاده شد. «دلوار» امروزه شهری در شهرستان «تنگستان» از توابع استان بوشهر است. با شروع نهضت مشروطیت، رئیس‌علی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی را آغاز کرد. او در این دوره از زندگی خود، در شجاعت، میهن‌دوستی و توکل به خدا ضرب‌المثل بود. در آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ میلادی، قوای روس از شمال و نیروهای انگلستان از جنوب، ضمن نقض بی‌طرفی ایران، کشورمان را در معرض هجوم قرار دادند. کشتی‌های جنگی انگلستان در ساحل بوشهر لنگر انداختند و نیروهای اشغالگر از  ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ به صورت تدریجی قصد اشغال بوشهر و نواحی ساحلی اطراف را داشتند. یک روز پس از این واقعه، چهارده نفر از ساکنان آن علیه اشغالگران اعتراض کردند، ولی چون اهل نبرد مسلحانه نبودند دستگیر شدند و به هندوستان تبعید گردیدند. به دنبال کسب تکلیف رئیسعلی از علماء، حکم جهادیه علمای نجف از جمله میرزای دوم توسط «شیخ محمدحسین برازجانی» به انضمام حکم خود شیخ به وی ابلاغ گردید. رئیسعلی به همراه دوستش «خالو حسین دشتی» در اوایل ماه رمضان ۱۳۳۳ هجری، در عمارت حاج «سید محمدرضا کازرونی»، پس از مذاکراتی با وی آمادگی خود را برای دفاع از بوشهر و جلوگیری از پیشروی نیروهای انگلیسی اشغالگر اعلام کرد. 

                                                                                                  

نیروهای اشغالگر انگلیسی همزمان با حمله به بوشهر قصد تصرف ناحیه دلوار را داشتند. دلوار محلی بود که پیش از آن چندبار سربازان انگلیسی به آن جا تجاوز کرده، اما طعم شکست را در این ناحیه چشیده بودند. رئیسعلی دلواری و «شیخ حسین خان چاهکوتاهی» و «زایرخضرخان اهرمی» از این وقایع آگاه شدند و در مقام دفاع از وطن برآمدند. «قیام دلیران تنگستان» علیه اشغالگران آغاز شد و نیروهای متجاوز انگلیسی که قریب به پنج هزار نفر بودند در دام مبارزان تنگستانی گرفتار آمدند و عده زیادی از نیروهای انگلیسی در این حمله کشته شدند. تنگستانی‌ها ۷ سال با انگلیسی‌ها جنگیدند. جنگ‌ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیسعلی دلواری در کنار سیصد تفنگدار برازجانی به رهبری «غضنفرالسلطنه برازجانی» از یک سو و نیروهای بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگر، به‌طور پیاپی و پراکنده، تا شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی ادامه یافت و انگلیسی‌ها نتوانستند بر رئیسعلی و یارانش برتری یابند. عاقبت رئیسعلی در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴،  در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی به نام «غلامحسین تنگکی»، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در ۳۳ سالگی به درجه رفیع شهادت رسید. پیکر رئیسعلی را ابتدا در نزدیکی حرم امامزاده‌ای در یکی  از روستاهای اطراف زادگاهش به خاک سپرده شد. اما به موجب وصیت خود رئیس‌علی، پس از انتقال پیکر، او را در جوار حرم علی بن ابی‌طالب در «وادی‌ السلام» نجف اشرف دفن کردند.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

موسیقی متن مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان»

آهنگساز: احمد پژمان

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید