۱۴۰۳/۰۲/۲۹
دیروز همین‌جا، بیست و چهارم خرداد

دو رویداد تاریخی در زمان محمدعلی شاه قاجار

تقاضای خلع محمدعلی شاه، و پایان «استبداد صغیر» محمدعلی شاهی
دو رویداد تاریخی در زمان محمدعلی شاه قاجار
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 24 خرداد_11385928

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهار‌شنبه بیست و چهارم خردادماه 1402 خورشیدی، هشتاد و ششمین روز سال جاری، برابر است با چهاردهم ژوئن 2023 میلادی و بیست و پنجم ذی‌القعده‌ 1444 هجری قمری.

115 سال پیش در چنین روزی در سال 1287، از سوی انجمن‌های ایالتی نقاط مختلف ایران، تقاضای خلع محمدعلی شاه قاجار از سلطنت صورت گرفت.

در نیمه‌های خرداد 1287 تعدادی از سربازان در خیابان‌ها به تهاجم و غارت مردم پرداختند. این وضعیت مردم را چنان هراسان کرد که هرکس به گوشه‌ای پناه برد و راه فرار پیش گرفت. به علت قطع سیم‌های تلگراف، این خبر تا چند روز به شهرهای دیگر نرسید، اما هنگامی که مردم شهرهای دیگر نیز آگاه شدند، به پاخاستند و «انجمن ایالتی آذربایجان» در 24 خرداد 1287 تلگرافی به انجمن‌های شیراز، خراسان، اصفهان و کرمان فرستاد و خواهان حرکت مردم برای خلع محمدعلی شاه از سلطنت شد. در پی آن، از شهرهای اصفهان، همدان، شیراز، رشت، کرمان، استرآباد، زنجان و دیگر شهرها تلگراف‌هایی رسید که گویای حمایت مردم از این حرکت بود.

                                                                                 

                                                            ********************************************************************

114 سال پیش در چنین روزی در سال 1288، مجاهدان مشروطه‌خواه به تهران وارد شدند و به این ترتیب عملاً «استبداد صغیر» محمدعلی شاهی به پایان رسید.

با ورود مجاهدان گیلان از قزوین و مجاهدان بختیاری از راه اصفهان و فتح شهر تهران در 24 خرداد 1288، محمدعلی شاه قاجار پس از یک دوره سلطنت کوتاه ولی بسیار پرکشمکش، از اریکه‌ قدرت سقوط کرد و دوران «استبداد صغیر» پایان گرفت. وی که با تکیه بر قدرت روسیه تزاری در برابر خواست مردم کشور سخت مقاومت کرده بود، پس از آگاهی از ورود مجاهدان مشروطه به پایتخت و ناامیدی از حمایت واقعی روس‌ها، سراسیمه با کالسکه به سفارت روسیه‌ تزاری پناهنده شد و به این ترتیب، فصل نوی در تاریخ ایران آغاز گردید. فاتحان تهران سپس در جلسه‌ای محمدعلی شاه را از سلطنت برکنار کرده، پسرش احمد میرزا را به این مقام نشاندند. فتح تهران و خلع محمدعلی شاه قاجار از سلطنت، پایانی بر «استبداد صغیر» و آغازی بر شکل‌گیری دومین دوره‌ مجلس شورای ملی بود.

                                                                                                    

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

موسیقی متن سریال «سلطان صاحبقران»

آهنگساز: واروژان

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید