۱۴۰۳/۰۲/۱۵
دیروز همین‌جا، سیزدهم دی

درگذشت پدر شعر نو فارسی (دیروز همین‌جا)

63 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۳۸، نیما یوشیج ـ پدر شعر نو فارسی ـ درگذشت.
درگذشت پدر شعر نو فارسی (دیروز همین‌جا)
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، سیزدهم دی_30530798

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه سیزدهم دی‌ماه 1401 خورشیدی، 289اُمین روز سال جاری، برابر است با دهم جمادی‌الثانی 1444 هجری قمری و سوم ژانویه 2023 میلادی.

63 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۳۸، نیما یوشیج ـ پدر شعر نو فارسی ـ درگذشت.

علی اسفندیاری که بعدها نام «نیما یوشیج» را برای خود برگزید، در سال ۱۲۷۶ در یوش مازندران زاده شد. در ۱۲سالگی پس از عزیمت به تهران به همراه خانواده، در «مدرسه‌ سن لویی» به تحصیل پرداخت. او در این مدرسه‌ زبان فرانسه را آموخت. نیما قالب‌های کهن شعر فارسی را درهم‌ریخت و راهی نو در شعر فارسی گشود. پدر شعر نو فارسی، نخستین کار جدّی خود را در این زمینه، با سرودن «منظومه‌ افسانه» در دی ماه ۱۳۰۱ آغاز کرد، اما انقلاب ادبی نیما با دو شعر «ققنوس» و «غُراب»، به ترتیب درسال‌های ۱۳۱۶ و ۱۳۱۷ آغاز شد.

                                                                                        

مهم‌ترین ویژگی شعر نیما یوشیج ـ که سرآغازی برای حرکت دیگران نیز شد ـ کوتاه و بلند بودن مصراع‌های شعر است. او وزن را برای شعر ضروری می‌دانست، ولی معتقد بود یکسان بودن طول مصراع‌ها در یک شعر مهم نیست. نیما یوشیج ـ پدر شعر نو فارسی ـ در ۱۳ دی ماه ۱۳۳۸ در ۶۲ سالگی در شمیران شمع وجودش خاموش گشت. او را در آغاز در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپردند. پیکر نیما را بعدها در سال ۱۳۷۲، به زادگاهش ـ یوش ـ منتقل کردند تا در خانه‌اش برای ابد آرام گیرد.

148 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۸۷۵ میلادی، پیر  لاروس  ـ ادیب و لغت‌شناس بزرگ فرانسوی ـ درگذشت.

پيِر لاروس در سال ۱۸۱۷ میلادی در خانواده‌ای تنگدست در شهر پاريس به دنيا آمد. او تا ۱۵سالگی در كارگاه پدرش به عنوان شاگرد آهنگر، اسب را نعل می‏‌كرد. لاروس پس از این مرحله از زندگی، تحصيلاتش را در شهر ورسای فرانسه ادامه داد. او در اين زمان، كتاب‌های منتشرشده در فرانسه و دیر نقاط جهان رامطالعه می‌كرد. وی درصدد تهيه‌ فرهنگی جامع برآمد و با پشتكار فراوان، فرهنگ خود را به نام «لاروس» تألیف کرد، تا اينكه در پایان تحصيلاتش، فرهنگ او نيز كامل شد و انتشار يافت. او پیش از آن، تأليفات خود را از كتب لغت و دستور زبان برای تدريس در مدارس و انتشار روزنامه‌ تعليم و تربيت برای دانش‏‌آموزان آغاز كرده بود و پس از آن به تدوين اين دائرةالمعارف بزرگ پرداخت. در اين هنگام در فرانسه كسی نبود كه اسم لاروس را نشنيده باشد.

                                                                                          

پير لاروس تنها مبدع دائرةالمعارف نيست، بلكه نخستين كسی است كه كتاب‏‌های درسی آموزشگاه‏‌ها را تدوين و روش آن‌ها را تغییر دادە و به صورت امروزی درآورده است.  لاروس بر اثر كار مداوم بيمار شد، تا اينكه در ۳ ژانويه‌ ۱۸۷۵ در ۵۸سالگی شمع وجودش خاموش گشت. اكنون دائرةالمعارف و كتب لغت و فرهنگ‏‌های تاريخی و جغرافيایی متعدد به نام «لاروس» توسط هيأت‏‌های علمی فرانسه منتشر می‏‌شود كه نام لاروس را جاودان ساخته است.

محقّق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

 

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید