۱۴۰۳/۰۲/۱۶
دیروز همین‌جا، هشتم تیر

درگذشت رضاقلی خان هدایت، زادروز محمد احصایی

152 سال پیش در چنین روزی در سال1250، رضاقلی خان هدایت درگذشت./ 84 سال پیش در چنین روزی در سال 1318، محمد احصایی متولد شد.
درگذشت رضاقلی خان هدایت، زادروز محمد احصایی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 8 تیر_31311745

به گزارش خیرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه هشتم تیرماه 1402 خورشیدی، یکصدویکمین روز سال جاری، برابر است با بیست و نهم ژوئن 2023 میلادی و دهم ذی‌الحجه 1444 هجری قمری.

152 سال پیش در چنین روزی در سال1250، رضاقلی خان هدایت ـ ادیب، شاعر و تذکره‌نویس ایران در دوره‌ی قاجار ـ درگذشت.

تحصیل دانش و ورود به دربار شاه قاجار

رضاقلی خان طبرستانی ـ ملقب به لَله‌باشی ـ در سال 1179 در تهران متولد شد. رضاقلی خان در شیراز به تحصیل دانش پرداخت و در سفر فتحعلی شاه به اصفهان مورد توجه شاه قاجار قرار گرفت و لقب امیرالشعرایی یافت. او از ابتدای جوانی در شعر «چاکر» تخلّص می‌کرد، اما پس از چندی تخلص خود را به دلیل یک رؤیا به «هدایت» تغییر داد و از آن پس، خاندان او به «هدایت» معروف شدند. رضاقلی خان پس از فتحعلی شاه، به دربار محمد شاه راه یافت. او در این زمان، با ماندن در تهران به تربیت شاهزاده عباس میرزای ثانی (ملک آرا)، فرزند محمدشاه مأمور شد و به واسطه این منصب به «لَله باشی» شهرت یافت.

                                                                                               

ریاست دارالفنون و آثار ادبی

در زمان ناصرالدین شاه هم به ریاست مدرسه دارالفنون رسید. مدتی نیز به دستور امیرکبیر به عنوان سفیر به خوارزم رفت و در آزادی اسیران مسلمان کوشش کرد. رضاقلی خان هدایت افزون بر شاعری و رجل سیاسی بودن، پژوهشگر تاریخ و ادب نیز بود. «مجمع‌الفصحا»، «تذکره‌ ریاض‌العارفین»، «فرهنگ انجمن‌آرای ناصری» و «سفارتنامه‌ خوارزم» از آثار اوست. رضاقلی خان هدایت در 8 تیر 1250 در71سالگی در تهران درگذشت.

                                                                                         *********************************************************

84 سال پیش در چنین روزی در سال 1318، محمد احصایی ـ هنرمند خوشنویس و گرافیست ـ متولد شد.

آموزش گرافیسم خط

محمد احصایی در 8 تیر 1318 در قزوین به دنیا آمد. او فارغ‌التحصیل دانشکده‎ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. این هنرمند چیره‌دست در عرصه‌ هنر گرافیک ایران و در زمینه‌ خوشنویسی و نقاشیخط پرآوازه است. احصایی برای نخستین بار گرافیسم خط را در دانشکده‌ هنرهای زیبا آموزش داد. او با استفاده از عناصر و آرایه‌های بصری و مفهومی نقاشی در خوشنویسی، طرحی نو در انداخته است.

                                                                                        

آثار هنری

آثار استاد محمد احصایی در چندین دوره‌ حراج بین‌المللی کریستی در لندن، مورد توجه بسیار قرار گرفته و رکورددار فروش آثار هنری بوده است. این هنرمند نامدار افزون بر کار تدریس در دانشگاه‌های هنری، داوری در مسابقات و نمایشگاه‌های گوناگون و تحریر خوشنویسی بسیاری از متون کلاسیک به شیوه‌ کتابت، طراحی و اجرای 230 متر مربع سفال لعابدار نقش برجسته برای سفارتخانه‌ ایران در امارات متحده‌ عربی را در کارنامه‌ هنری خود دارد.

استاد محمد احصایی ـ خوشنویس و گرافیست ـ امروز 84امین شمع زندگی را روشن می‌کند. 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید