۱۴۰۳/۰۲/۲۹
دیروز همین‌جا، بیست و دوم خرداد

درگذشت بزرگترین آرشیودار عکس سینما و تئاتر ایران

7 سال پیش در چنین روزی در سال 1395، اصغر بیچاره ـ عکاس، بازیگر و کارگردان ایرانی ـ درگذشت.
درگذشت بزرگترین آرشیودار عکس سینما و تئاتر ایران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 22 خرداد_54075046

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز دوشنبه بیست و دوم خردادماه 1402 خورشیدی، هشتاد و چهارمین روز سال جاری، برابر است با دوازدهم ژوئن 2023 میلادی و بیست و سوم ذی‌القعده‌ 1444 هجری قمری.

7 سال پیش در چنین روزی در سال 1395، اصغر بیچاره ـ عکاس، بازیگر و کارگردان ایرانی ـ  بدرود زندگی گفت.

آغاز کار عکاسی و بازیگری

اصغر بیچاره در 22 خرداد 1306 در تهران به دنیا آمد. از 11 سالگی به عنوان کارگر ساده، در عکاسی به کار مشغول شد. پس از چند سال، در لاله‌زار تهران مغازه‌ای باز کرد که به زودی تبدیل به پاتوق هنرمندان و نویسندگان معروف آن زمان شد. بیچاره، نخستین بار با گرفتن کپی از تمام عکس‌های فیلم «دختر لُر» برای عبدالحسین سپنتا فیلمنامه‌نویس و کارگردان این فیلم، رسماً وارد دنیای هنر شد. وی به دنبال آشنایی با تئاتر، افزون بر عکاسی از نمایش‌ها، گاهی در بعضی از آن‌ها هم بازی می‌کرد. چند سال بعد نیز با گروه دوبله‌ مرتضی حنانه و حسین سرشار در ایتالیا همکاری کرد.

                                                                                                   

گردآوری مجموعه عکس سینما و تئاتر، راه‌اندازی موزه شخصی

اصغر بیچاره در نمایشگاه‌های مختلف عکس و عکاسی در ایران و دیگر کشورهای جهان نیز حضور داشت. او بزرگترین آرشیو عکس سینما و تئاتر را هم در خانه‌ خود گردآورده بود. همچنین در موزه‌ شخصی‌اش دوربین‌هایی از قدیمی‌ترین عکاسان ایران مانند «ماشاء الله خان عکاس‌ باشی» را نگهداری می‌‌کرد. وی سابقه‌ بازی در بیش از 20 فیلم را نیز در کارنامه‌ خود دارد. او سال‌های آخر زندگی را در آمریکا به سر ‌برد.

اصغر بیچاره ـ قدیمی‌ترین عکاس سینمای ایران و بزرگترین آرشیودار عکس سینما و تئاتر ایران ـ در 22 خرداد 1395، در زادروز 89 سالگی‌اش، در آمریکا چشم از جهان فروبست.

 

بازنویسی متن، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja             

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید