۱۴۰۳/۰۲/۲۰
دیروز همین‌جا، چهارم اسفند

درگذشت استاد زبان و ادبیات فارسی، مؤلف و مصحّح پرتلاش متون کهن فارسی

10 سال پیش در چنین روزی در سال 1391، رضا اَنزابی‌نژاد ـ استاد زبان و ادبیات فارسی، مؤلف و مصحح متون کهن ـ زندگی را بدرود گفت.
درگذشت استاد زبان و ادبیات فارسی، مؤلف و مصحّح پرتلاش متون کهن فارسی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 4 اسفند_52755801

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه چهارم اسفندماه 1401 خورشیدی، 340اُمین روز سال جاری، برابر است با دوم شعبان 1444 هجری قمری و بیست و سوم فوریه 2023 میلادی.

10 سال پیش در چنین روزی در سال 1391، رضا اَنزابی‌نژاد ـ استاد زبان و ادبیات فارسی، مؤلف و مصحّح متون کهن ـ زندگی را بدرود گفت.

تولد و تحصیلات

رضا انزابی‌نژاد در سال ۱۳۱۵ در تبریز به دنیا آمد. پس از گذراندن دوره‌ تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در دانشگاه تبریز در رشته‌ زبان و ادبیات فارسی موفق به دریافت گواهینامه‌ کارشناسی در سال 1338 و کارشناسی ارشد در سال 1351 گردید و در 1356 از دانشگاه تهران دانشنامه‌ دکتری گرفت.

تدریس و آثار مکتوب

دکتر انزابی‌نژاد افزون بر تخصص در متون کلاسیک به ویژه متون تاریخی دوره‌ مغول، نظامی گنجوی، سعدی و ادبیات معاصر، به زبان‌های ترکی، عربی و فرانسه تسلط داشت. وی از سال 1351 تدریس در دانشگاه تبریز را آغاز کرد و از 1366 تا پیش از بازنشستگی، با دانشگاه فردوسی مشهد همکاری کرد. او در این مدت درکنار تدریس در دانشکده‌ ادبیات، مدیریت «مجله‌ دانشکده‌ ادبیات» را بر عهده داشت. تألیف نزدیک به 40 مقاله‌ علمی در مجلات معتبر کشور و سخنرانی‌های علمی در چندین کنگره‌ از جمله کنگره‌‌های جهانی فردوسی، حافظ، نظامی و فضولی بغدادی در ایران، هند، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان در کارنامه‌ این استاد دانشگاه به چشم می‌خورد.

                                                                             

همچنین تألیف «فرهنگ لغت عامیانه»، «تصحیح و شرح مقامات حمیدی»، «تصحیح و شرح تجارب‌الامم فی تاریخ العرب و العجم»، «تصحیح و شرح چهارمقاله‌ عروضی»، «تصحیح و شرح بوستان سعدی»، «فرهنگ لغت الرائد (عربی به فارسی)»، «رمان بابک (ترجمه از ترکی)»، و «گزیده‌ تاریخ بلعمی (کتاب درسی دانشگاهی)».

انتشار یادنامه استاد

در سال 1389 همکاران و شاگردان دکتر انزابی‌نژاد برای عمری فعالیت ادبی و نوشتاری او یادنامه‌ای به نام: «چو من در این دیار»، در بیش از 500 صفحه توسط انتشارات سخن منتشر کردند.

دکتر رضا انزابی‌نژاد ـ استاد ادبیات فارسی، مؤلف و مصحح متون کهن ـ در  4 اسفند 1391 در 76 سالگی شمع وجودش خاموش گشت.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌ پور

موسیقی استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: بودن و نبودن

قطعه: عشق در جان بیَفروز

آهنگساز: بردیا کیارس

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»: https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید