۱۴۰۳/۰۲/۳۱
دیروز همین‌جا، بیست و یکم دی

دایره محمود و قانون سیمین (دیروز همین‌جا)

29 سال پیش در چنین روزی در سال 1372، محمود فرنام ـ نوازنده‌ پیشکسوت دف و دایره ـ درگذشت.
دایره محمود و قانون سیمین (دیروز همین‌جا)
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، بیست و یکم دی_86190179

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهار‌شنبه بیست و یکم دی‌ماه 1401 خورشیدی، 297اُمین روز سال جاری، برابر است با هجدهم جمادی‌الثانی 1444 هجری قمری و یازدهم ژانویه 2023 میلادی.

29 سال پیش در چنین روزی در سال 1372، محمود فرنام ـ نوازنده‌ پیشکسوت دف و دایره ـ درگذشت.

محمود فرنام در سال 1277 زاده شد. او در مکتب موسیقی آذری نوازنده‌ دف و دایره بود. استادان او مشخص نیستند، شاگردی هم نداشت. کارمند دولت بود و نوازندگی دف و دایره حرفه‌ اصلی‌اش نبود، اما از آن‌جا که تنها بازمانده‌ نوازندگان همراه عارف قزوینی بود، در میان اهل موسیقی جایگاه ویژه‌ای داشت. عمده‌ شهرت محمود فرنام به سبب همنوازی‌هایش با استادان بیگجه‌خانی نوازنده‌ تار و اقبال آذر خواننده‌ آواز بوده است. او در جشنواره‌های جهانی هم هنرنمایی کرد. عمر طولانی‌ای داشت و در تمام مدت به سلامت اخلاق زیست.

محمود فرنام ـ نوازنده‎ پیشکسوت دف و دایره ـ در 21 دی 1372 در 95سالگی درگذشت.

                                                                    

13 سال پیش در چنین روزی در سال 1388، سیمین آقارضی ـ موسیقیدان و نوازنده‌ چیره‌دست ساز قانون ـ درگذشت.

سیمین آقارضی در سال 1317 در تهران به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی وارد هنرستان موسیقی شد. در آن جا به محضر استادان نامداری راه یافت و نواختن چند ساز را فراگرفت. ویولون را نزد استاد صبا، پیانو را نزد استاد جواد معروفی، قانون را از مهدی مفتاح و تمبک را نزد استاد حسین تهرانی آموخت. افزون بر این‌ها با نواختن رَباب، بربط، قیچک و کمانچه نیز آشنا بود. آقارضی با بسیاری از ارکسترهای بزرگ مانند «ارکستر سمفونیک تهران» و «ارکستر خالقی» همکاری و اجرا داشته است. چندی نیز هنرآموز «هنرستان آزاد موسیقی» به سرپرستی محمدعلی امیر جاهد و مدرس «انجمن حمایت از نابینایان» بود.آقارضی در اواخر دهه‌ 40 به عنوان تکنواز قانون در رادیو و در ارکسترهای بزرگی مانند ارکستر گل‌ها و ارکستر سازهای ملی نوازندگی کرد.

                                                                              

مهدی مفتاح که خود از نوازندگان چیره‌دست ساز قانون بود، درباره‌ او گفته است: «سیمین، ساز قانون، این ساز باستانی و اصیل را، با هنر نوازندگی و استعداد خاص خود، دوباره زنده کرد». از تکنوازی‌های آقارضی می‌توان «قانون سیمین» را نام برد که تمبک آبتین اجلالی آن را همراهی می‌کند.

بانو سیمین آقارضی ـ موسیقی‌دان و نوازنده‌ چیره‌دست ساز قانون ـ در 21 دی 1388 در 71سالگی درگذشت و در قطعه‌ هنرمندان آرامگاه بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

                   

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید