۱۴۰۳/۰۲/۲۱
دیروز همین‌جا، چهارم مرداد

داوید اوشانا؛ معمار، طراح اتوموبیل، موسیقیدان و نقاش

داوید اوشانا ـ معمار، طراح اتوموبیل، موسیقیدان و نقاش ـ بدرود زندگی گفت.
داوید اوشانا؛ معمار، طراح اتوموبیل، موسیقیدان و نقاش
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 4 مرداد_85778096

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهارشنبه چهارم مرداد ماه 1402 خورشیدی، یکصدوبیست‌وهشتمین روز سال جاری، برابر است با بیست و ششم جولای 2023 میلادی و هشتم محرم 1445 هجری قمری. 

9 سال پیش در چنین روزی در سال 1393، داوید اوشانا ـ معمار، طراح اتوموبیل، موسیقیدان و نقاش ـ بدرود زندگی گفت.

تحصیلات مدرسه‌ای، آغاز کار موسیقی و معماری

داوید اوشانا در سال 1308 در کرمانشاه به دنیا آمد. پدرش در «شرکت یولن» بود که کار احداث راه آهن را در جنوب کشور به عهده داشت، از همین رو خانواده اوشانا به اهواز نقـل مکان کرد. داوید تحصیلات ابتدایی را در این شهر به پایان رساند. سپس با انتقال محل کار پدر به شهر زنجان، تحصیلات متوسطه را در آنجا پی گرفت. علاقه و توجه وی به موسیقی در این دوره نمود پیدا کرد؛ با اُرگ بادی که از عمه خود به ارث برده بود. ادامه کار هنری او در «خانه فرهنگ زنجان» با برگزاری کنسرتهایی در ابهر و روستاهای اطراف همراه بود.

تحصیلات دوران دبیرستان داوید در تهران، ابتدا در دبیرستان فیروز بهرام آغاز شد و دو سال آخر در دبیرستان البرز ادامه یافت. در همین دوره بود که شروع به طراحی و نقاشی کرد. در سال 1330 در کنکور دانشکده هنرهای زیبا شرکت کرد و موفق شد، ولی یک سال بعد تحصیلات خود را در این دانشکده و در آتـلیه مهندس محسن فروغی ادامه داد. نهایتاً در تیر ماه 1342 با ارائه پروژه دیپلم و اخذ درجه عالی فارغ التحصیل شد. موضوع پروژه دیپلم او «زیارتگاه مسیحیان جهان در اورشلیم» بود.

                                                                                                         

استخدام، فعالیت موسیقی در رادیو فرانسه و رادیو تهران

مهندس اوشانا پس از فارغ التحصیل شدن به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از بیست و هفت سال فعالیت، در سال 1369 بازنشسته گردید. به موازات کار در شرکت نفت دفتر شخصی معمار هم فعال بود. فعالیتهای داوید در دفتر شخصی در دهه 40 و اوایل دهه 50 بر جریانات معماری آن روز کشور تأثیر گذار بود. تعداد زیادی پروژه به‌ویژه در زمینه معماری مسکونی از او باقی است که نشان از قوت و ذوق و دقت معمار در طرح و هدایت ساخت آنها دارد. معمار داوید اوشانا هنرمندی چند بعدی بود. او افزون بر معماری، در زمینه‌های موسیقی، نقاشی، طراحی و ساخت اتومبیل فعالیتهای چشم‌گیری داشت. از افتخارات او در زمینه موسیقی می‌توان انتخاب او به سرپرستی برنامه‌های موسیقی رادیو ـ خانه فرهنگ فرانسه ـ در سال 1330 و در 22 سالگی، فعالیت در «ارکستر جاز رادیو تهران» در سال 1332، همچنین اجرای کنسرتهای متعـدد آشوری را نام برد.

فعالیت در نقاشی و طراحی اتومبیل

در زمینه نقاشی معمار داوید اوشانا دارای سبکی شخصی بود. تکرار نقش الگوهای ثابت در کارهای او برای بیان منظور نقاش، شیوه‌ای ابداعی و شخصی به شمار می‌رود. در طراحی و ساخت اتومبیل دست‌ساز، سریالی از اتومبیلهای تحت نام عقاب (به زبان آشوری نیشرا) 1 و 2 تا بعد، توسط داوید اوشانا طراحی و ساخته شد. «عقاب یک» یا «عقاب نقره‌ای» یک اتومبیل MG1600 است که بدنه آن تغییراتی اساسی دارد و «عقاب دو» با طراحی جدید و زیبا، دستاوردهای طراحی پیشرو صنعت اتومبیل را در زمان خود به همراه دارد، و این در حالی است که طرح موزون آن صرفاً با هندسه‌ای ساده از ترکیب خطوط مستقیم و دایره به وجود آمده است.

آثار شاخص معماری

زمینه اصلی فعالیت هنری داوید اوشانا معماری بود. معماری اوشانا از اواخر دوره تحصیلی دانشگاهی شروع شد. «کلیسای آشوری حضرت توما» در خیابان امیرآباد شمالی، خیابان شهید خسروی، پلاک ۶  و «کلیسای شرق آشور» از کارهای نخست اوست. در دهه 40 خورشیدی طرح‌های داوید اوشانا به کمک عناصر مستقیم الخط، کمپوزیسیون خطی، سطحی و حجمی فعالی در نماد حجم ساختمان دارند. در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 ترکیب‌های حجمی طرحهای معمار مشابه با دهه 40 ولی این بار به کمک عناصر دایره‌ای شکل می‌گیرند. مصالح اصلی در این دوره‌ها، سنگ با رنگهای روشن در ترکیب با عناصری فلزی شامل نرده، پلکان و تیرهای نمایان (اکسپوز) با رنگهای فیروزه‌ای تیره است. آثار معماری به جا مانده از این دوره معمار در ادامه سبک‌های دهه 50 میلادی‌اند، ولی به مرز سبک شخصی و مختص معمار نزدیک شده‌اند، به نحوی که کار معمار را از سایر آثار معماران معاصر او متمایز و مشخص می‌سازد.

داوید اوشانا ـ معمار، طراح اتوموبیل، موسیقیدان و نقاش ـ در  ۴ مرداد ۱۳۹۳ در 85سالگی در تهران شمع وجودش خاموش گشت.

از دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای داوید اوشانا می‌توان این موارد را نام برد: مدیریت پروژه‌های شهرسازی پالایشگاه بندرعباس، مدیریت پروژه‌های شهرسازی پالایشگاه اراک، پرورشگاه کودکان کرمانشاه در سال 1342، مجموعه تجاری ـ اداری و هتل در جزیره کیش، مجموعه مسکونی ـ اداری در اردبیل، طراحی و اجرای واحدهای مسکونی و اداری در تهران.  

موسیقی استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: از آب‌ها به بعد

آهنگساز: سیاوش کامکار

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    ج ط نژند 9 ماه پیش (1 پاسخ ) پاسخ

    درود و عرض ادب جناب امجدی گرامی متاسفانه نشانه لینک شما در تلگرام مشکل دارد و کسی نمی تواند از این راه به کانال بپیوندد . بررسی کنید و مشکل را حل کنید. ارادتمند

    مشاهده پاسخ ها ▾
    • Image
      آرش امجدی 9 ماه پیش

      درود جناب نژند گرامی؛ بنده بررسی کردم و متوجه مشکلی نشدم. لطفاً از طریق تلگرام به بنده بپیوندید تا با هم مشکل را بررسی کنیم. با سپاس از توجه شما. arashamjadi1970 عدد را انگلیسی تایپ کنید.