۱۴۰۳/۰۲/۳۱
دیروز همین‌جا، بیست و هشتم تیر

خسرو شکیبایی؛ از برترین بازیگران سی سال سینمای پس از انقلاب

15 سال پیش در چنین روزی در سال 1387، خسرو شکیبایی ـ بازیگر تلویزیون، تئاتر و سینمای ایران ـ بدرود زندگی گفت.
خسرو شکیبایی؛ از برترین بازیگران سی سال سینمای پس از انقلاب
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 28 تیر_87187042

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهارشنبه بیست و هشتم تیرماه 1402 خورشیدی، یکصدوبیست‌ویکمین روز سال جاری، برابر است با نوزدهم جولای 2023 میلادی و اول محرم 1445 هجری قمری.

15 سال پیش در چنین روزی در سال 1387، خسرو شکیبایی ـ بازیگر تلویزیون، تئاتر و سینمای ایران ـ بدرود زندگی گفت.

خسرو شکیبایی در سال 1323 در تهران به دنیا آمد. در 14 سالگی پدر را از دست داد و در نوجوانی در حرفه‌هایی چون خیاطی و کانال‌سازی کار می‌کرد. در 19 سالگی در سال 1342، برای نخستین بار روی صحنه‌ تئاتر رفت و بعد از مدتی به عباس جوانمرد ـ کارگردان تئاتر ـ معرفی شد. از این جا بود که شکیبایی به صورت کاملاً حرفه‌ای به تئاتر روی آورد. از جمله نمایش‌هایی که او در آن‌ها ایفای نقش کرده، «سنگ و سرنا» و «شب بیست و یکم» است. شکیبایی چند نمایش تلویزیونی هم در سال‌های اولیه‌ کارهای هنری خود دارد، از آن میان؛ «فیزیکدان‌ها». او پنج سال پس از ورود به تئاتر، در سال 1347، به دوبلوری نیز پرداخت. بعدها با ایفای نقش کوتاهی در فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی، رسماً وارد بازیگری در سینما شد. شکیبایی پس از بازی در فیلم «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی، نام خود را به عنوان یک بازیگر توانمند به ثبت رساند و برای بازی در همین فیلم بود که از هشتمین جشنواره‌ فیلم فجر در سال 1368، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.

                                                                          

خسرو شکیبایی از سال 1368 به بعد، توانایی‌های انکارناپذیرش را در حرفه‌ بازیگری به نمایش گذاشت؛ به‌ویژه در بازی‌های تأثیرگذارش در فضاهایی متفاوت در فیلم‌های «کیمیا» و «کاغذ بی‌خط». او برای بازی در فیلم «کیمیا» به کارگردانی احمدرضا درویش، بار دیگر برنده‌ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سیزدهمین جشنواره‌ فیلم فجر شد. سومین سیمرغ خود را هم، برای بازی در نقش «عادل مشرقی» در فیلم «سالاد فصل»، به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سال 1383 گرفت.

خسرو شکیبایی در مجموعه‌های تلویزیونی «کوچک جنگلی»، «مدرس»، «روزی روزگاری»، «خانه‌ سبز»، «کاکتوس» و «تفنگ سر پر» نیز خوش درخشید. او در نقش سید حسن مدرس، با آن مونولوگ طولانی معروفش، یکی دیگر از نقش‌های به‌یادماندنی‌اش را اجرا کرد. این بازیگر توانمند، در دومین جشن منتقدان سینمایی، جایزه‌ یکی از برترین بازیگران سی سال سینمای پس از انقلاب را دریافت کرد.

استاد خسرو شکیبایی ـ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ـ در 28 تیر 1387 در 64 سالگی بر اثر بیماری ناشی از سرطان کبد چشم از جهان فروبست و در قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرا در خاک آرمید.

همراه با:

1. بخشی از دیالوگ فیلم هامون

2. شعرخوانی خسرو شیبایی

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید