۱۴۰۳/۰۶/۲۹
دیروز همین‌جا، ششم اردی‌بهشت

حسینعلی هروی؛ شارح نامدار غزل‌های حافظ

30 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۷۲، حسینعلی هروی ـ حافظ‌پژوه و شارح غزل‌های حافظ، مترجم و استاد دانشگاه ـ بدرود زندگی گفت.
حسینعلی هروی؛ شارح نامدار غزل‌های حافظ
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 6 اردی‌بهشت_12905405

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهار‌شنبه ششم اُردی‌بهشت ماه 1402 خورشیدی، سی‌ و هفتمین روز سال جاری، برابر است با بیست و ششم آوریل 2023 میلادی و پنجم شوال 1444 هجری قمری. 

30 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۷۲، حسینعلی هروی ـ حافظ‌پژوه و شارح غزل‌های حافظ، مترجم و استاد دانشگاه ـ بدرود زندگی گفت.

تولد، خاندان و تحصیلات

حسینعلی هروی در سال ۱۲۹۷ در گرگان متولد شد. پدربزرگ وی حبیب‌الله خان سررشته‌دار، عضو محکمه‌ حقوق استرآباد، و جدّ اعلایش حاج شیخ عبدالصمد خان مقصودلو موقرالملک، از چهره‌های سرشناس گرگان بودند. هروی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در گرگان، دوره‌ متوسطه را در تهران گذراند. سپس وارد دانشگاه تهران شد و در رشته‌ زبان‌های خارجه در سال ۱۳۲۲ گواهینامه‌ لیسانس گرفت. او در این دوره از شاگردان بدیع‌الزمان فروزانفر بوده است. در سال ۱۳۲۴ به عنوان دبیر زبان فرانسه در آموزش و پرورش مشغول به کار شد و میان سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۸ رئیس آموزش و پرورش و رئیس فرهنگ شهرستان گناباد بود. در سال ۱۳۳۴ برای ادامه‌ تحصیل به فرانسه رفت و در دوره‌ دکتری مدرسه‌ عالی زبان‌های شرقی دانشگاه پاریس نام‎نویسی کرد و موفق به دریافت دانشنامه‌ دکتری در رشته‌ فرهنگ و تمدن اسلامی شد.

                                                                                            

آثار مکتوب؛ تألیف و ترجمه

دکتر حسینعلی هروی به ایران بازگشت و به تدریس، تألیف، مقاله‌نویسی و ترجمه روی آورد. تسلطش بر زبان فرانسه موجب شد تا کتاب‌های معروفی چون «فرهنگ البسه» از راینهارت پیتر آنه دوزی، «زندگی‌نامه‌ داستایوسکی» از هانری تروا، «درس‌هایی برای خوش زیستن در زندگی زناشویی» از آندره موروا و یک جلد از کتاب «تاریخ بزرگ جهان» را به فارسی ترجمه کند. برگردان کتاب «فرهنگ البسه‌ مسلمانان» در رشته‌ ترجمه‌ ادبی، برنده‌ جایزه‌ سلطنتی در سال ۱۳۴۵ گردید. همچنین رساله‌ دکتری او در سال ۱۳۴۹ درباره‌ «مذاهب موجود در خلیج فارس»، در دانشکده‌ الهیات به تصویب رسید. بزرگترین سبب شهرت استاد دکتر حسینعلی هروی، کتاب چهار جلدی «شرح غزل‌های حافظ» است که پس از سال‌ها تحقیق، در سال ۱۳۶۷ منتشر شد. این کتاب حاصل ۱۵ سال فعالیت و تحقیق اوست.

استاد دکتر حسینعلی هروی ـ حافظ‌پژوه و شارح غزل‌های حافظ ـ به سبب بیماری ریوی در ۶ اُردی‌بهشت ۱۳۷۲ در ۷۵ سالگی در تهران شمع وجودش خاموش گشت و بنا به وصیت خود در شهر گرگان در جوار بستگانش در خاک آرمید.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

تکنوازی تار

نوازنده: جلیل شهناز

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید