۱۴۰۳/۰۲/۰۸
دیروز همین‌جا، یازدهم فروردین

تولد مؤلف و مترجم در مهندسی مکانیک، استاد و رئیس اسبق دانشگاه

80 سال پیش در چنین روزی در سال 1322 سعید سهراب‌پور ـ دکتر در مهندسی مکانیک، استاد و رئیس اسبق دانشگاه ـ به دنیا آمد.
تولد مؤلف و مترجم در مهندسی مکانیک، استاد و رئیس اسبق دانشگاه
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 11 فروردین_86839988

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز آدینه یازدهم فروردین ماه 1402 خورشیدی، یازدهمین روز سال جاری، برابر است با سی‌ و یکم مارس 2023 میلادی و نهم رمضان 1444 هجری قمری.

80 سال پیش در چنین روزی در سال 1322 سعید سهراب‌پور ـ دکتر در مهندسی مکانیک، استاد و رئیس اسبق دانشگاه ـ متولد شد.

تولد، تحصیلات در ایران و آمریکا

سعید سهراب‌پور در 11 فروردین 1322 در تهران به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان البرز با کسب رتبه‌ اول به پایان رساند و آن را در رشته‌ الکترومکانیک در دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران دنبال کرد و در آن جا هم رتبه‎ اول در این رشته را به دست آورد. سهراب‌پور در 1344 به آمریکا رفت. در آن جا در سال 1350 در رشته‌ مهندسی مکانیک از دانشگاه برکلی کالیفرنیا موفق به دریافت دانشنامه‌ دکتری شد.دکتر سهراب‌پور پس از بازگشت به ایران در سال 1350 به دانشگاه شیراز رفت. با پیروزی انقلاب اسلامی، معاون دانشگاه شیراز شد و تا سال 1368 در آن‌ جا بود. پس از آن، به دانشگاه صنعتی شریف انتقال یافت و در 1376 به ریاست این دانشگاه منصوب شد که تا سال 1389 ادامه داشت.

                                                                                                          

سمت‌های علمی و فرهنگی

دکتر سهراب‌پور مسئوليت‌های متعددی نیز، از آن میان؛ معاونت دانشجویی دانشگاه شيراز، معاونت عمرانی دانشگاه شيراز، معاونت عمرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، رياست دانشگاه بين‌المللی امام خمينی و قائم ­مقامی وزير فرهنگ و آموزش عالی را در كارنامه‌ فرهنگی خود دارد. افزون بر این‌ها، عضویت فرهنگستان علوم، قائم مقامی بنیاد ملی نخبگان و عضویت در هیأت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در کارنامه‌ خدمات فرهنگی دکتر سهراب‌پور وجود دارد. همچنین تألیف کتاب و ترجمه‌های متعددی در زمینه‌ مهندسی مکانیک و فعالیت‌های پژوهشی از وی منتشر شده است.

دکتر سعید سهراب‌پور  امروز 80‌امین شمع زندگانی خود را روشن می‌کند.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید