۱۴۰۳/۰۲/۰۸
دیروز همین‌جا، سی و یکم خرداد

تولد بهرام شیردل/ درگذشت عبدالعزیز فرمانفرماییان

72 سال پیش در چنین روزی در سال 1330، بهرام شیردل ـ معمار ـ به دنیا آمد. 10 سال پیش در چنین روزی در سال 1392، عبدالعزیز فرمانفرماییان ـ معمار ـ درگذشت.
تولد بهرام شیردل/ درگذشت عبدالعزیز فرمانفرماییان
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 31 خرداد_64110031

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهارشنبه سی‌ویکم خردادماه 1402 خورشیدی، نودوسومین روز سال جاری، برابر است با بیست و یکم ژوئن 2023 میلادی و دوم ذی‌الحجه 1444 هجری قمری.

72 سال پیش در چنین روزی در سال 1330، بهرام شیردل ـ معمار ـ به دنیا آمد.

بهرام شیردل در 31 خرداد 1330 در تهران متولد شد. تحصیلاتش را در رشته معماری در دانشگاه تورنتوی کانادا گذراند و در سال 1978 فارغ‌التحصیل شد. سپس دوره تخصصی معماری را در «آکادمی هنری کرنبورک» در ایالت میشیگان آمریکا، در سال ۱۹۸۲ گذراند. نخستین فعالیت حرفه‌ای شیردل در لس‌آنجلس با تأسیس دفتر معماری «مهندسان مشاور آکس رونو» صورت پذیرفت. دفتر دوم او در شهر لندن با نام «مهندسان مشاور شیردل و کینیپس» تأسیس شد.

                                                                    

بهرام شیردل در سال 1376 در تهران دفتر دیگری با نام «مهندسان مشاور شیردل و همکاران» برپا کرد و فعالیت معماری خود را ادامه داد. وی در طول دوران حرفه‌ای فعالیتش در سمت‌های گوناگون نیز به دنیای هنر و معماری خدمت نموده که «مدیریت و استاد برنامه تخصصی طراحی معماری در مدرسه لندن» و تدریس معماری به‌عنوان استاد در انستیتو معماری کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه هاروارد و دانشگاه‌های دیگری در آمریکا و اروپا از این دست فعالیت‌های اوست. در نشریات و نمایشگاه‌های مختلف دنیا نیز بارها معماری شیردل به نمایش گذاشته‌شده است. بخشی از پروژه‌های طراحی‌شده توسط شیردل: «کتابخانه اسکندریه» در مصر، «تالار همایش نارا» در ژاپن، دو پروژه «موزه ملی آب ایران»، «کتابخانه کانسای ژاپن»، «طرح مسابقه پدیده کیش» در ایران، «موزه ملی اسکاتلند»، «طراحی شهری در متاپولیس لوس‌آنجلس» و «مرکز تجاری شیراز میان سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ است. بهرام شیردل ـ معمار ـ امروز 72امین شمع زندگی را روشن می‌کند.

                                                       ***********************************************************************************

10 سال پیش در چنین روزی در سال 1392، عبدالعزیز فرمانفرماییان ـ معمار، استاد دانشگاه تهران و از بنیان‌گذاران نظام مهندسی جدید در ایران ـ بدرود زندگی گفت.

عبدالعزیز فرمانفرماییان در سال 1299 به دنیا آمد. او از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید است و سهم بزرگی در معماری معاصر ایران دارد. وی تحصیلات خود را در «دانشکده‌ بوزار» پاریس گذراند و در یکی از سال‌های 1930 میلادی فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت. در ابتدا در گاراژ خانه‌ پدرش شروع به طراحی برای خانه‌های اقوام و دوستان کرد، سپس به استخدام دفتر دانشگاه تهران درآمد. پس از چندی با مهندس آفتن دلیان، هوشنگ سیحون و حیدر غیایی، در یکی از آتلیه‌های دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحت ریاست مهندس محسن فروغی به کار تدریس پرداخت. استادیوم ورزشی آزادی، ساختمان‌های شرکت نفت، مسجد دانشگاه تهران، ساختمان وزارت کشاورزی، برج‌های سامان تهران در بلوار کشاورز، برج‌های ونک پارک، ساختمان بورس، دانشکده‌ دامپزشکی، کاخ مادر سعدآباد، کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران و ساختمان اداری صدا و سیما در تهران، از جمله آثار این هنرمند معمار است.

                                                                                 

دفتر فرمان‌فرماییان افزون بر طراحی معماری، در طراحی شهری و شهرسازی نیز وارد فعالیت شد؛ از جمله در سال‌های 1346 تا 1354 کلیه‌ کارهای غیرصنعتی کنسرسیوم نفت شامل شهرسازی، مدرسه‌سازی و خانه‌سازی و ساخت دفترهای اداری در مناطق نفت‌خیز را به عهده داشت و شهرسازی و خانه‌سازی مجموعه‌ شرکت مس سرچشمه‌ کرمان، شرکت خانه در کرج، شرکت خانه در اصفهان و شرکت خانه در شرق تهران را به انجام رساند. شناخته‌شده‌ترین فعالیت شهرسازی مهندس عبدالغزیز فرمانفرماییان، تهیه‌ «نقشه‌ جامع شهر تهران» با همکاری ویکتور گروئن است.

عبدالعزیز فرمانفرماییان ـ معمار، استاد دانشگاه تهران و از بنیان‌گذاران نظام مهندسی جدید در ایران ـ در  31 خرداد 1392 در 93سالگی بر اثر بیماری طولانی‌مدت در شهر پالما د مایورکای اسپانیا بدرود زندگی گفت و در آرامگاه مون‌ پارناس پاریس در خاک آرمید.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

بخش اول

آلبوم: گوش 3

قطعه: گلشن

آهنگساز: مزدا انصاری

بخش دوم

آلبوم: بودن و نبودن

قطعه: آب روشنایی است

آهنگساز: بردیا کیارس

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید