۱۴۰۳/۰۲/۱۰
دیروز همین‌جا، بیست و پنجم دی/

تخصیص بودجه برای طبع لغت‌نامه دهخدا

77 سال پیش در چنین روزی در سال 1324، طرح چاپ لغت‌نامه‌ دهخدا در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.
تخصیص بودجه برای طبع لغت‌نامه دهخدا
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 25 دی_78182291

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز یک‌شنبه بیست و پنجم دی‌ماه 1401 خورشیدی، 301اُمین روز سال جاری، برابر است با بیست و دوم جمادی‌الثانی 1444 هجری قمری و پانزدهم ژانویه 2023 میلادی.

77 سال پیش در چنین روزی در سال 1324، طرح چاپ لغت‌نامه‌ دهخدا در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

پایه‌ لغت‌نامه‌ دهخدا در دهه‌ 1290 گذاشته شد. تهیه‌ مواد این لغت‌نامه‌ عظیم، در طول 35 سال، آن‌گونه که خود علامه دهخدا می‌گوید «بی هيچ فصل و قطعی، بيرون از بيماری صعب چندروزه و دو روز رحلت مادرم ـ رحمه‌الله عليها ـ و به جز اتلاف دقايقی چند برای ضروريات حيات در روز» به انجام رسید.

در دی ماه 1324 طرحی از سوی نمایندگان مجلس شورای ملی با قید دو فوریت تقدیم شد که در آن ضمن اشاره به تحمل زحمات فوق‌العاده و بذل عمر گرانمایه‌ علی‌اکبر خان دهخدا در تألیف لغت‌نامه، از هیأت رئیسه‌ مجلس خواسته شده بود اقدام لازم را به عمل آورد تا چاپخانه‌ مجلس شورای ملی به سرعت آن را چاپ کند. ‌

                                                                           

این طرح دو فوریتی در 25 دی 1324 به تصویب مجلس شورای ملی رسید. ‌متن مصوّبه چنین است: «هیأت‌رییسه مجلس شورای ملی مکلّف است وسایل طبع کتاب فرهنگ آقای دهخدا را فراهم نموده هر نوع کمک و وسیله‌ای را که آقای دهخدا لازم ‌داشته باشد در اختیار ایشان بگذارند و قراردادی که مورد موافقت طرفین باشد با ایشان منعقد نماید. ‌تصمیم بالا در جلسه بیست و پنجم دی ماه یک هزار و سیصد و بیست و چهار مجلس شورای ملی اتخاذ شده است. ‌رئیس مجلس شورای ملی - محمدصادق طباطبایی».

گفتنی است کمتر از دو ماه بعد، در 16 اسفند 1324، مجلس اجازه پرداخت دویست و پنجاه هزار ریال از محل صرفه‌جویی بودجه سال 24 مجلس را، جهت هزینه اعتبار طبع‌ فرهنگ دهخدا داد. 10 سال بعد و در اواخر عمر علّامه دهخدا، همه‌ فیش‌ها، کتاب‌ها و لوازم کار، به ساختمان بهارستان منتقل شد و 2 سال پس از آن، لغت‌نامه و متعلَّقات آن به دانشگاه تهران واگذار گردید.

                                                                            

13 سال پیش در چنین روزی در سال 1388، بهمن جلالی ـ عکاس ـ درگذشت.

بهمن جلالی در سال 1323 در تهران زاده شد. تحصیلاتش را در دانشگاه ملی در رشته‌ اقتصاد به پایان رساند و عکاسی را به صورت تجربی آموخت. نخستین بار در مجله‌ تماشا با قباد شیوا ـ گرافیست ـ به همکاری پرداخت. مدتی نیز برای آموختن عکاسی به انگلستان رفت و در استودیوی جان ویکرز کار کرد.

بهمن جلالی در دهه‌ 50 چند نمایشگاه برگزار کرد. نخستین نمایشگاه انفرادی او در سال 1350 و مهم‌ترین آن در سال 56 بود. مدیریت هنری «نمایشگاه 165 سال عکاسی ایران» که در پاییز 88 در پاریس برگزار شد، به عهده‌ جلالی بود. او بیش از 50 نمایشگاه عکس در ایران، فرانسه، آلمان، مجارستان، چک و اسلواکی سابق، فنلاند، اسپانیا، استرالیا و دیگر کشورها برگزار کرد.               

                                                            

جلالی همچنین چند سال به گردآوری و اصلاح نگاتیوهای شیشه‌ای کاخ گلستان پرداخت و آثاری را با اعمال تغییرات در عکس‌های قاجاری خلق کرد. مجموعه‌ این نگاتیوها در کتاب «گنج پیدا» چاپ شده است. او «عکاسخانه‌ ایران» را هم بنیان گذاشت. سال‌ها نیز در دانشکده‌های عکاسی تدریس کرد و شمار زیادی از عکاسان جوان را آموزش داد. بهمن جلالی ـ عکاس ـ در 25 دی 1388 در 65سالگی بر اثر بیماری سرطان در تهران شمع وجودش خاموش گشت.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‎‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید