۱۴۰۳/۰۲/۲۷
دیروز همین‌جا؛ هفدهم شهریور

تأسیس بانک ملی

95 سال پیش در چنین روزی در سال 1307 «بانک ملی ایران» تأسیس شد.
تأسیس بانک ملی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 17 شهریور_72781408

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز آدینه هفدهم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و هفتادودومین روز سال جاری، برابر است با هشتم سپتامبر 2023 میلادی و بیست‌ودوم صفر 1445 هجری قمری.

95 سال پیش در چنین روزی در سال 1307 «بانک ملی ایران» تأسیس شد.

پس از استقرار مشروطیت، موضوع وام‌گیری ایران از روسیه و انگلیس، موجب به هیجان آمدن احساسات عمومی و مخالفت قاطع نمایندگان مجلس اول با آن شد. از این رو طرح پیشنهاد تأسیس یک بانک ایرانی با سرمایه‌ ایرانیان مطرح گردید و در 5 آذر ماه 1285 نمایندگان مجلس تأسیس یک بانک ملی را از دولت خواستار شدند. سپس طی چند جلسه بحث و بررسی درباره‌ آن، «تأسیس بانک ملی» برای بی‌نیاز شدن از دریافت وام خارجی، در 9 آذر 1285 از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی دوره‌ اول گذشت.

کوشش‌هایی که برای «تأسیس بانک ملی» صورت گرفت و استقبال بی‌نظیری که مردم برای ایجاد این بانک کردند، با مخالفت‌های بیگانگان روبه‌رو شد و تغییر ناگهانی وضع سیاسی ایران و «قرارداد 1907» که به تقسیم ایران میان دولت‌های روسیه و انگلیس تأکید داشت، همه‌ این تلاش‌ها را ناکام گذاشت و «بانک ملی» در آن زمان به وجود نیامد. تأسیس بانک ملی هرچند با کارشکنی‌های بانک‌های خارجی و اقدامات محمدعلی شاه قاجار راه به جایی نبرد، اما جایگاه و اعتبار مجلس را در داخل و خارج روشن ساخت.

«بانک ملی ایران» سرانجام 22 سال بعد، در 17 شهریور 1307 رسماً گشایش یافت و آغاز به کار کرد.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    ناشناس 8 ماه پیش پاسخ

    جالب بود .ممنون