۱۴۰۳/۰۲/۳۱
دیروز همین جا، بیست و پنجم اسفند

بزرگداشت پروین اعتصامی/هفتادودوسالگی پارک شهر تهران

116 سال پیش در چنین روزی در سال 1285، پروین اعتصامی به دنیا آمد. / 72 سال پیش در چنین روزی در سال 1329، «پارک شهر تهران» افتتاح شد.
بزرگداشت پروین اعتصامی/هفتادودوسالگی پارک شهر تهران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 25 اسفند_43998620

امروز پنج‌شنبه بیست و پنجم اسفندماه 1401 خورشیدی، 361اُمین روز سال جاری، برابر است با بیست و سوم شعبان 1444 هجری قمری و شانزدهم مارس 2023 میلادی.

116 سال پیش در چنین روزی در سال 1285، پروین اعتصامی ـ شاعر نامدار و از مفاخر فرهنگی ایران ـ به دنیا آمد.

تولد، سکونت در تهران، تحصیلات و اشتغال به کار

پروین اعتصامی فرزند میرزا یوسف اعتصام‌الملک آشتیانی، در 25 اسفند 1285 در خانواده‌ای اهل دانش در تبریز متولد شد. نام اصلی او «رخشنده» بود. پدرش از نویسندگان و مبارزان بنام مشروطه بود. پروین در سال 1291 به همراه خانواده در تهران ساکن شد و از همان روزهای نخست با چهره‌های فرهنگی آشنا شد و مقدمات ادبیات فارسی و عربی را نزد پدر فاضلش فراگرفت. تحصیلاتش را هم در «کالج آمریکایی‌ها» به پایان رساند و در آن جا زبان انگلیسی آموخت. پروین پس از فارغ‌التحصیلی، در دفتر همان مدرسه مشغول به کار شد و پس از مدتی در سال‌های 1315 و 1316، مدیر کتابخانه‌ «دانشسرای عالی» گردید.       

                                                                                             

ورود به دنیای شعر و شاعری

پروین از کودکی به شعر علاقه داشت. هنگامی که به سرودن شعر روی آورد، در کمتر زمانی جزء سرآمدان روزگار شد. او در شعر دو سبک خراسانی و عراقی را با هم ترکیب کرد. بیشتر مقطّعات پروین به شکل مناظره است. اشعار او سرشار از مهر مادری، دلسوزی نسبت به تهیدستان و یتیمان و مضامین اجتماعی است که آن را با دیده‌ انتقادی به تصویر کشیده است. این بانوی شاعر توانا در فرودین 1320 در 35 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری حصبه در تهران شمع وجودش خاموش گشت و در قم در مقبره‌ خانوادگی در خاک آرمید. پروین اعتصامی را می‌توان بزرگ‌ترین زن شاعر ایران و از شعرای خوش‌قریحه‌‌ تاریخ ادبیات ایران نامید.

امروز در ایران، سالروز تولد این شاعر نامدار، «روز بزرگداشت پروین اعتصامی» است.

                                                                                               ************************************************

72 سال پیش در چنین روزی در سال 1329، «پارک شهر تهران» رسماً افتتاح شد.

پارک شهر، قدیمی‌ترین پارک تهران است. این پارک در منطقه‌ 12 شهرداری در محله‌ سنگلج قدیم قرار دارد و از جنوب به خیابان بهشت، از شمال به خیابان فیاض‌بخش، از شرق به خیابان خیام و از غرب به خیابان وحدت اسلامی محدود می‌شود. مساحت این پارک تقریباً 25 هکتار است و 8 در ورودی دارد. در داخل پارک شهر، «موزه‌ صلح تهران»، آکواریوم پارک شهر، ورزشگاه و کتابخانه وجود دارد.

                                                                                   

در دوره‌ پهلوی اول، قرار بود مکان پارک شهر به «ساختمان بورس» اختصاص یابد، ولی این کار عملی نشد و اطراف این ناحیه را نرده‌گذاری کردند، درخت کاشتند و باغچه‌بندی کردند و سه حلقه چاه عمیق در آن کندند و پس از تمهیدات لازم، سرانجام در 25 اسفند 1329 رسماً به عنوان پارک شهر افتتاحش کردند. سال‌ها بعد بخشی از پارک شهر تهران به پایانه‌ اتوبوس تبدیل گردید.                                                                     

پارک شهر تهران، امروز 72 ساله شد.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید