۱۴۰۳/۰۲/۱۶
دیروز همین‌جا، 21 اسفند

بزرگداشت نظامی گنجوی/هشتاد و پنج سالگی فرهاد فخرالدینی

امروز، «روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی» است/ فرهاد فخرالدینی 85ساله شد.
بزرگداشت نظامی گنجوی/هشتاد و پنج سالگی فرهاد فخرالدینی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 21 اسفند_68331718

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز یکشنبه بیست و یکم اسفندماه 1401 خورشیدی، 357اُمین روز سال جاری، برابر است با نوزدهم شعبان 1444 هجری قمری و دوازدهم مارس 2023 میلادی.

 امروز، «روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی» است.

حکیم جمال‌الدین ابو محمد الیاس بن یوسف نظامی گنجوی، از داستانسرایان بزرگ و استادان مسلم در سرودن شعر تمثیلی و بزمی به زبان فارسی است. او در سال 525 هجری در شهر گنجه متولد شد و همه‌ عمر را جز سفر کوتاهی که به دعوت قزل ارسلان (581-587) به یکی از نواحی نزدیک گنجه کرد، در وطن خود باقی ماند. چنانچه از اشعار نظامی معلوم می‌شود؛ فضیلت او منحصر به شعر و شاعری نبوده و از جوانی به فنون ادب و تاریخ و قصص علاقه داشته و درتحصیل علم همت کرده و به‌ویژه درنجوم صاحب اطلاع بوده است. دوران زندگی نظامی با دوره‌ حکومت اتابکان آذربایجان و موصل و شروانشاهان همزمان بوده است.

                                                                                            

 

آثار نظامی

به غیر از دیوان شعر، «پنج گنج» یا «خمسه» از آثار نظامی است. «پنج گنج» که تعداد ابیات آن را تا حدود 20 هزار نوشته‌اند، عبارت است از پنج کتاب به نام‌های: «مخزن‌الاسرار»، «لیلی و مجنون»، «خسرو و شیرین»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه»، که تمام این مثنوی‌ها به سبک عراقی سروده شده است.

جایگاه نظامی در شعر و ادبیات فارسی

نظامی از شاعرانی است که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست. وی از آن سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد. او در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع معانی و مضامین نو و دلپسند و تصویر جزئیات با نیروی تخیل و دقت در وصف مناظر و توصیف طبیعت و اشخاص و به کار بردن تشبیهات و استعارات مطبوع و نو، در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته است. با وجود آن‌که آثار نظامی از نظر اطناب (درازگویی) در سخن و بازی با الفاظ و آوردن اصطلاحات علمی و فلسفی و ترکیبات عربی فراوان و پیچیدگی معانی بعضی از ابیات، قابل خرده‌گیری است، ولی محاسن کلام او به قدری است که باید او را یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایران نامید، به‌ویژه در فن خود بی‌همتا معرفی کرد.

                                                                                      

حکیم نظامی گنجوی در سال 614 و به قولی 619 هجری، در زادگاهش ـ گنجه ـ بدرود زندگانی گفت و در همین شهر در خاک آرمید. امروز، 21 اسفندماه، در ایران «روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی» است.

                                                            *****************************************************************

85 سال پیش در چنین روزی در سال 1316، فرهاد فخرالدینی ـ آهنگساز و موسیقی‌دان ـ به دنیا آمد.

فرهاد فخرالدینی در 21 اسفند 1316 در تبریز زاده شد. نواختن ویولون را از کودکی آغاز کرد و تحصیلات موسیقی‌ را در «هنرستان عالی موسیقی ملی» و «مؤسسه‌ موسیقی‌ شناسی تهران» گذراند. او پیش از پایان تحصیلاتش، از سوی حسین دهلوی رئیس وقت هنرستان موسیقی، به تدریس در آن جا دعوت شد.

                                                                        

ساخت موسیقی فیلم، جوایز و بنیانگذاری ارکستر موسیقی ملی

فخرالدینی از سال 1347، آهنگ‌سازی فیلم را با فیلم «شوهر آهو خانم» آغاز کرد و تا به امروز برای بیش از 15 فیلم و سریال، موسیقی ساخته است. این موسیقیدان از سال 1352 تا 1358 رهبری «ارکستر رادیو تلویزیون» را بر عهده داشت. او در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بیشتر به ساخت موسیقی فیلم پرداخته است. موسیقی متن مجموعه‌های تلویزیونی «سربداران»، «روزی روزگاری»، «امام علی» و «کیف انگلیسی» را او ساخته است. او در سال 1365 برای فیلم «گزارش یک قتل» و در 1366 برای فیلم «پرستار شب»، برنده‌ جایزه‌ بهترین موسیقی متن از جشنواره‌ فیلم فجر شد. وی در سال 1377 «ارکستر موسیقی ملی ایران» را بنیان گذاشت.

فرهاد فخرالدینی ـ آهنگساز و بنیان‌گذار ارکستر موسیقی ملی ایران ـ امروز 85امین شمع زندگی را روشن می‌کند.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید