۱۴۰۳/۰۲/۳۰
دیروز همین‌جا، بیست و هشتم مرداد

باقر آیت‌الله زاده؛ دکتر در رشته‌ مطالعه و مرمت بناها و بافت‌های تاریخی

16 سال پیش در چنین روزی در سال 1386، باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی ـ معمار برجسته‌ ایران ـ بدرود زندگی گفت.
باقر آیت‌الله زاده؛ دکتر در رشته‌ مطالعه و مرمت بناها و بافت‌های تاریخی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 28 مرداد_91712228

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز شنبه بیست و هشتم مردادماه 1402 خورشیدی، یکصد و پنجاه و دومین روز سال جاری، برابر است با نوزدهم آگوست 2023 میلادی و دوم صفر 1445 هجری قمری. 

 16 سال پیش در چنین روزی در سال 1386، باقر آیت‌الله‌زاده‎ شیرازی ـ معمار برجسته‌ ایران ـ بدرود زندگی گفت.

تولد در نجف، تحصیلات اولیه در تهران و در زادگاه

باقر آیت‌الله‌ زاده‌ شیرازی، معمار، مرمت‌گر، استاد دانشگاه، چهره‌ ماندگار عرصه‌ معماری، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی ایران و عضو پیوسته‌ «فرهنگستان هنر» جمهوری اسلامی ایران بود. وی همچنین بنیان‌گذار مرمت علمی بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در ایران بود. باقر آیت‌ الله‌زاده‌ شیرازی فرزند سید محمدحسن شیرازی و از نوادگان میرزای شیرازی، در سال 1315 در نجف به دنیا آمد. باقر آیت‌الله‌زاده تا چهارسالگی در زادگاه خود ماند. سپس در دوران جنگ جهانی دوم با خانواده در تهران ساکن شد. تا سال دوم ابتدایی در تهران درس خواند و دوباره راهی زادگاهش شد و تا سال ششم ابتدایی را در آن ‌جا گذراند. پس از این مرحله دوباره در تهران ساکن شد.

                                                                                             

کارشناسی ارشد در تهران، دکتری در ایتالیا

در 1335 گواهینامه‌ دیپلم ریاضی را از دبیرستان دارالفنون گرفت و در 1342 با درجه‌ عالی در رشته‌ کارشناسی ارشد معماری از «دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران» فارغ‌التحصیل شد. آیت‌الله‌زاده‌ شیرازی در سال 1343 به ایتالیا رفت و در 1350 با درجه‌ عالی موفق به دریافت دانشنامه‌ دکتری در رشته‌ «مطالعه و مرمت بناها و بافت‌های تاریخی» شد. این معمار برجسته کتاب‌ها و مقالات بسیاری در حوزه‌ معماری و مرمت و حفظ آثار و بافت‌های تاریخی و شهرسازی نگاشت و در کارشناسی‌های کشوری و بین‌المللی یکی از اعضای فعال بود. وی در زمینه‌ تخصص خود جوائز و افتخارات بسیاری نیز کسب کرد.

دکتر باقر آیت‌الله‌زاده‌ شیرازی ـ معمار، مرمت‌گر، استاد دانشگاه، و چهره ماندگار عرصه معماری، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی ایران ـ در 28 مرداد 1386، هنگام شرکت در یک همایش علمی، در 71 سالگی به علت ایست قلبی شمع وجودش خاموش گشت.

موسیقی استفاده‌شده در این پادکست:

تکنوازی قانون (شور)

نوازنده: سیمین آقارضی

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید