۱۴۰۳/۰۲/۳۱
دیروز همین‌جا، هشتم خرداد

انتشار نخستین شماره صور اسرافیل/تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران

116 سال پیش، نخستین شماره‌ «روزنامه‌ صور اسرافیل» انتشار یافت. 89 سال پیش، «قانون تأسیس دانشگاه تهران» در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.
انتشار نخستین شماره صور اسرافیل/تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 8 خرداد_16527947

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز دو‌شنبه هشتم خردادماه 1402 خورشیدی، هفتادمین روز سال جاری، برابر است با بیست و نهم مِی 2023 میلادی، و نهم ذی‌القعده‌ 1444 هجری قمری.

116 سال پیش در چنین روزی در سال 1286، نخستین شماره‌ «روزنامه‌ صور اسرافیل» انتشار یافت.

این روزنامه، در 8 خرداد 1286، با کوشش میرزا جهانگیر خان شیرازی معروف به «صور اسرافیل» و با همکاری علامه علی‌اکبر دهخدا منتشر گردید. جهانگیر خان این روزنامه را با هدف «تکمیل معنی مشروطیت» و «حمایت مجلس شورای ملی» و «کمک به مظلومان» انتشار می‌داد. در آغاز، نشریه‌ «صور اسرافیل» هفته‌ای یک بار منتشر می‌شد. تا آن وقت، ادبیات و انشای ایرانی عموماً، و روزنامه‌ها خصوصاً، به طرز نگارش قدیم، سراسر اَلفاظ مسجّع، پرتکلّف و کم‌وبیش خالی از سود و اثر بود، اما این روزنامه در تغییر نگارش تأثیر فراوانی داشت. روزنامه‌ «صور اسرافیل» در طول انتشار خود دچار مشکلاتی هم شد. چندین بار نویسنده‌ آن را تکفیر کردند و چند بار هم بساط روزنامه‌نویسی آن را در هم پیچیدند.

                                                                                          

روزنامه‌ «صور اسرافیل» سرانجام پس از 32 شماره انتشار و به دنبال به توپ بسته شدن مجلس به فرمان محمدعلی شاه قاجار و پس از قتل میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل، مدتی تعطیل شد تا این‌که علامه دهخدا چند شماره از آن را در اروپا منتشر کرد و پس از مدتی برای همیشه تعطیل گردید.

                                                                  ******************************************************************

89 سال پیش در چنین روزی در سال 1313، «قانون تأسیس دانشگاه تهران» توسط مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

به موجب قانون تأسیس دانشگاه در 1313، از مدارس عالی آن زمان همچون: «دارالمعلمین عالی»، «مدرسه‌ حقوق و علوم سیاسی» و «مدرسه‌ عالی طب»، دانشگاه تهران تشکیل شد و بخش‌های مختلف آن به سرعت ایجاد گردید. تا پیش از آن، در نقاط مختلف کشور، مدارس قدیمه‌ای وجود داشت که در آن‌ها علوم اسلامی و بسیاری از مباحث مربوط به علوم عقلی و نقلی تدریس می‌شد.

                                                                   

مجموعه‌ این مدارس و ایجاد مدارس عالی دیگر مانند دارالفنون و دارالمعلمین، و نیز لزوم وحدت و تمرکز در اداره‌ این مدرسه‌های عالی سبب شد وزارت فرهنگ به روش جدید طرح ایجاد یک دانشگاه را تصویب نماید. این لایحه به مجلس شورای ملی فرستاده شد و در 8 خرداد 1313 به تصویب رسید، تا این‌که سرانجام در 15 بهمن همان سال، سنگ بنای دانشگاه تهران گذاشته شد و پس از مدتی پذیرش دانشجو در این مرکز بزرگ فرهنگی ایران آغاز گردید. 

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید