۱۴۰۳/۰۲/۳۱
دیروز همین‌جا، یازدهم شهریور

امیرناصر کاتوزیان؛ پدر علم حقوق ایران

9 سال پیش درچنین روزی در سال ۱۳۹۳، امیرناصر کاتوزیان ـ استاد ممتاز حقوق ـ بدرود زندگی گفت.
امیرناصر کاتوزیان؛ پدر علم حقوق ایران
لیست صوت ها
1 -دیروزهمین‌جا، 11 شهریور_60785594

به گرارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز شنبه یازدهم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و شصت و ششمین روز سال جاری، برابر است با دوم سپتامبر 2023 میلادی و شانزدهم صفر 1445 هجری قمری.

9 سال پیش درچنین روزی در سال ۱۳۹۳، امیرناصر کاتوزیان ـ استاد ممتاز حقوق ـ بدرود زندگی گفت.

امیرناصر کاتوزیان در سال ۱۳۱۰ درتهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۳۹ به عنوان اولین نفر در ایران، مدرک دکتری حقوق خود را از دانشگاه تهران با پایان‌نامه‌ای درباره‌ «وصیت» گرفت. در سال ۱۳۴۳ به علت مخالفت جدی با «انقلاب سفید» پهلوی دوم و اعلام این‌که این اصلاحات بر خلاف قانون اساسی‌ است، کار در دادگستری را رها کرد و به کارهای علمی روی آورد. دکتر امیرناصر کاتوزیان سال‌ها در دانشگاه تهران به تدریس حقوق اشتغال داشت. وی را «پدر علم حقوق ایران» می‌دانند.

                                                                                            

دکتر کاتوزیان همزمان با اوج گرفتن انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، استاد حقوق و رئیس گروه «حقوق مدنی» دانشکده‌ حقوق دانشگاه تهران بود که از سوی دکتر حسن حبیبی به عنوان عضو هیأت تدوین اولین قانون اساسی پس از انقلاب، مشخص شد و در تنظیم نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همکاری داشت. استاد دکتر امیرناصر کاتوزیان، بیش از ۴۰ جلد کتاب در زمینه‌ حقوق تألیف کرده که اکنون کتاب مرجع و یا کتاب درسی دانشگاهی هستند. «فلسفه‌ حقوق» در سه مجلد، از آثار برجسته‌ این حقوقدان معاصر است. انجمن آثار و مفاخر ملی، در سال ۱۳۸۴، به پاس سال‌ها خدمات علمی و فرهنگی، وی را به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی ایران‌زمین معرفی کرده است.

استاد دکتر امیرناصر کاتوزیان ـ پدر علم حقوق ایران و از مفاخر فرهنگی ایران ـ در ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ در ۸۳ سالگی شمع وجودش خاموش گشت.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

 آلبوم: بر تارَک سپیده

قطعه: کنسرتینو برای سنتور

آهنگساز: هوشنگ و ارسلان کامگار

تکنواز سنتور: اردوان کامگار

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید