۱۴۰۳/۰۲/۲۶
دیروز همین‌جا، بیست و یکم مرداد

اعدام میرزا رضا کرمانی

126 سال پیش در چنین روزی در سال 1276، میرزا رضا کرمانی به جرم کشتن ناصرالدین شاه قاجار اعدام گردید.
اعدام میرزا رضا کرمانی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 21 مرداد_16522842

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز شنبه بیست و یکم مردادماه 1402 خورشیدی، یکصد و چهل و پنجمین روز سال جاری، برابر است با دوازدهم آگوست 2023 میلادی و بیست و پنجم محرم 1445 هجری قمری. 

126 سال پیش در چنین روزی در سال 1276، میرزا رضا کرمانی به جرم کشتن ناصرالدین شاه قاجار اعدام گردید.

میرزا رضا کرمانی در کرمان به دنیا آمد. در جوانی در تهران به دست‌فروشی و سمساری مشغول شد، تا این‌که رفته‌رفته مورد اعتماد بازرگانان قرار گرفت. در سال 1268، پس از آشنایی با سید جمال‌الدین اسدآبادی، مجذوب اندیشه‌ها و افکار او شد و از همان زمان به فعالیت‌های سیاسی پرداخت. گفته‌اند در پی استبداد ناصرالدین‌شاهی و اخراج سید جمال‌الدین اسدآبادی از ایران، میرزا رضا از طرق مختلف کتباً و شفاهاً به ناصرالدین شاه و درباریانش هشدار داد که به جهت بی‌احترامی و ستمی که به سید جمال‌ روا داشته‌اند، کشته خواهند شد.

                                                                               

حاکمان قجر او را به مدت 7 ماه و نیم زندانی کردند. میرزا پس از آزادی راهی استانبول شد و با سید جمال دیدار کرد. گفته شده در این دیدار سید جمال میرزا رضا را به کندن ریشه‌ فساد یعنی ناصرالدین شاه، تشویق نمود. سرانجام ناصرالدین شاه قاجار که در تدارک برگزاری جشن‌های آغاز پنجاهمین سال سلطنت خود ـ به سالهای قمری ـ بود، در اُردی‌بهشت 1275، با 3 گلوله‌ میرزا رضا کرمانی در حرم حضرت عبدالعظیم در ری کشته شد. میرزا رضا دردم دستگیر شد و یک سال بعد او را در 21 مرداد 1276 به دار آویختند. گفته‌اند آخرین جمله‌ میرزا رضا کرمانی این بود: «این چوبه‌ دار را به یادگار نگه دارید. من آخرین نفر نیستم».

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

موسیقی متن سریال «سلطان صاحبقران»

آهنگساز: واروژان

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید