۱۴۰۳/۰۲/۳۰
دیروز همین‌جا، یازدهم مرداد

استاد دکتر شیرین بیانی؛ مورّخ و پژوهشگر علوم انسانی

85 سال پیش در چنین روزی در سال 1317، شیرین بیانی ـ مورّخ، پژوهشگر و از مفاخر فرهنگی ایران ـ به دنیا آمد.
استاد دکتر شیرین بیانی؛ مورّخ و پژوهشگر علوم انسانی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 11 مرداد_17773016

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهار‌شنبه یازدهم مرداد ماه 1402 خورشیدی، یکصد و سی‌ و پنجمین روز سال جاری، برابر است با دوم آگوست 2023 میلادی و پانزدهم محرم 1445 هجری قمری. 

85 سال پیش در چنین روزی در سال 1317، شیرین بیانی ـ مورّخ، پژوهشگر و از مفاخر فرهنگی ایران ـ به دنیا آمد.

شیرین بیانی فرزند خانبابا بیانی و ملکه ملکزاده بیانی، در 11 مرداد 1317 در تهران متولد شد.

از شش‌سالگی زبان فرانسه آموخت و دوران تحصیلش را به‌ترتیب در دبستان منوچهری، مدرسه فرانسوی ژان دارک (هفتم تا نهم) و انوشیروان دادگر سپری کرد و با رتبه اول، کلاس دوازدهم ادبی دبیرستان را به‌پایان برد. در سال 1336 وارد دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران شد و در رشته‌ تاریخ ادامه‌ تحصیل داد. در 1339 دانشنامه‌ لیسانس گرفت و در همان سال برای ادامه‌ تحصیل به کشور فرانسه رفت و در 1341 در دانشگاه سوربن پاریس دوره‌ دکتری تاریخ را به پایان رساند.

                                                                                                            

دکتر شیرین بیانی پس از بازگشت به ایران، در 1342 با رتبه‌ استادیاری در گروه تاریخ دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران مشغول تدریس شد، 4 سال بعد به رتبه‌ دانشیاری و در 1353 به مقام استادی رسید. در این میان، در سال 1345 با دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن ازدواج کرد. تخصص دکتر شیرین بیانی، تاریخ مغول و مغول‌شناسی است و چندین ترجمه‌ و تألیف، مانند دوره سه جلدی «دین و دولت در عهد مغول» که برنده جایزه کتاب سال شده‌ و «مغولان و حکومت ایلخانی در ایران» از آثار وی در این زمینه است. کتاب‌های؛ «شامگاه اشکانیان و بامداد ساسانیان» و «تاریخ آل جلایر» هم از دیگر تألیفات وی است.

مقالات متعددی نیز در مجلّات معتبر داخلی همچون «بررسی‌های تاریخی» و نشریات خارجی مانند «ایرانیکا» توسط این استاد تاریخ به نگارش درآمده است. در طول سال‌ها فعالیت علمی، جوائز و نشان‌های متعددی نیز به وی اهدا شده است. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، به پاس سال‌ها خدمات علمی و فرهنگی، دکتر شیرین بیانی را به عنوان یکی از مفاخر ایران‌زمین معرفی کرده است.

استاد دکتر شیرین بیانی ـ مورّخ و پژوهشگر علوم انسانی ـ امروز 85امین شمع زندگی را روشن می‌کند.

موسیقی استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: از آب‌ها به بعد

آهنگساز: سیاوش کامکار

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید