۱۴۰۳/۰۲/۳۱
دیروز همین جا، بیست و هشتم اسفند

اتوبوس؛ نخستین تولید کارخانه‌ خودروسازی ایران ناسیونال

59 سال پیش در چنین روزی در سال 1342، کارخانه‌ خودروسازی ایران ناسیونال» نخستین تولید خود ـ اتوبوس ـ را عرضه کرد.
اتوبوس؛ نخستین تولید کارخانه‌ خودروسازی ایران ناسیونال
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 28 اسفند_26117589

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز یک‌شنبه بیست و هشتم اسفندماه 1401 خورشیدی، 364اُمین روز سال جاری، برابر است با بیست و ششم شعبان 1444 هجری قمری و نوزدهم مارس 2023 میلادی.

59 سال پیش در چنین روزی در سال 1342، کارخانه‌ خودروسازی ایران ناسیونال نخستین تولید خود ـ اتوبوس ـ را عرضه کرد.

شرکت «ایران ناسیونال» یا «ایران خودرو»ی امروز، در ۱۲ مهرماه سال ۱۳۴۱ با سرمایه ۱۰ میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو، توسط علی‌اکبر خیامی، محمود خیامی، احمد خیامی، مرضیه خیامی و زهرا سیدی رشتی در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد و از ۲۸ اسفند ماه سال ۱۳۴۲ نیز تولید اتوبوس را آغاز کرد.

                                                                 

اولین موفقیت شرکت ایران ناسیونال

خودروی پیکان، نخستین تلاش ایران ناسیونال (ایران خودروی فعلی) برای ساخت یک خودروی ملی بود. اگر چه این اتومبیل با نام خودروی ملی به بازار عرضه شد، اما به صورت مونتاژی تولید می‌شد و قطعات مهم پیشرانه و گیربکس آن از خارج به ایران وارد می‌شد. بنیان‌گذاران ایران ناسیونال پس از چندین مذاکره نافرجام به منظور بستن قرارداد مونتاژ خودروهای فیات در اوایل دهه ۴۰ سرانجام موفق شدند با گروه صنعتی روتس Roots Group در انگلستان که در آستانه ورشکستگی بود، قرارداد مونتاژ پیکان را امضا کنند تا این خودرو یک دهه پس از تولید در انگلستان در ایران نیز تولید شود.                                                                                                                                                                                                                              

محمود خیامی                      احمد خیامی

مدل‌های مختلف پیکان تولیدشده در شرکت ایران ناسیونال

پس از مدتی ایران ناسیونال شرکت آمریکایی کرایسلر گروه صنعتی روتس انگلستان را خریداری کرد، اما این اقدام هیچ تأثیر مثبت یا منفی بر تولید پیکان ایجاد نکرد و برای مدت زمان طولانی این خودرو در مدل‌های مختلف دولوکس، استیشن، جوانان و وانت تولید شد. فروش پیکان در مدل‌های مختلف پشتوانه مالی خوبی برای تولید دیگر محصولات ایران ناسیونال را به ارمغان آورد، اما نحوه تولید آن به رسمی رایج برای تمام خودروهای ایرانی تبدیل شد؛ به طوری که محصولاتی مانند پژو، پراید و نیسان جونیور نیز همانند پیکان‌ها چندین سال بدون هیچ تغییری به بازار عرضه شد.

                                            

تولید پژو ۳۰۵

در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت. بنابراین به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. با وقوع انقلاب اسلامی و به موجب بند الف «قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران» مصوب ۱۶ تیر ۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه «سازمان صنایع ملی» با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام شد.

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید