۱۴۰۳/۰۵/۰۶
دیروز همین‌جا، شانزدهم مرداد

آژانس پارس؛ نیای خبرگزاری جمهوری اسلامی

89 سال پیش در چنین روزی در سال 1313، نظامنامه‌ تمرکز اخبار و نشر آن در داخل و خارج انتشار یافت.
آژانس پارس؛ نیای خبرگزاری جمهوری اسلامی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 16 مرداد_14480311

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز دوشنبه شانزدهم مرداد ماه 1402 خورشیدی، یکصد و چهلمین روز سال جاری، برابر است با هفتم آگوست 2023 میلادی و بیستم محرم 1445 هجری قمری.

89 سال پیش در چنین روزی در سال 1313، نظامنامه‌ تمرکز اخبار و نشر آن در داخل و خارج انتشار یافت.

این نظامنامه یک ماه پیش از آن، در جلسه‌ هیأت وزرا تصویب شده بود و در 16 مرداد 1313 انتشار یافت. محتوای اين سند نظامنامه‌ای با 2 قسمت شامل؛ «تمركز اخبار» و «نشر اخبار» است كه قسمت اول حاوی 7 بند و قسمت دوم حاوی 15 بند است. قسمت اول حاوی دستوراتی برای تمركز اخبار وزارتخانه‌ها و ادارات مستقل در اداره‌ اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه (آژانس پارس) است كه در آن، اخبار فوری و غير فوری از هم جدا و ارسال اخبار مربوط به وزارت جنگ نيز موكول به كسب نظر اركان حرب كل قشون شده است. در قسمت دوم، مقررات مربوط به انتشار اخبار در داخل و خارج كشور توضيح داده شده كه از مسائل مهم قيدشده در آن، لزوم مراقبت در عدم نشر اخبار و مقالاتی است كه برخلاف مقررات و مصالح مملكتی ا‌ست و نيز اجرای اقدامات لازم برای تصحيح يا تكذيب اخبار انتشاريافته از اين قسم.

در نظامنامه‌ مربوط به تمرکز اخبار در بند یکم آمده است: عموم وزارتخانه‌ها و ادارات مستقل دولتی و مؤسسات بلدی موظفند همه‌روزه به غیر از ایام تعطیل تا ظهر همان روز اخبار خودشان را کتباً تهیه و حاضر نموده به وسیله‌ مأمور مخصوص به اداره‌ اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه ـ آژانس پارس ـ ارسال دارند و هرگاه تا ساعت مذکور نرسد، دلیل بر این خواهد بود که خبر مناسبی در آن روز نبوده است.

لازم به یاد‌آوری است که آژانس پارس (نيای خبرگزاری جمهوری اسلامی)، در سال 1312 به عنوان نخستين كانون گردآوری رسمی خبر در وزارت امور خارجه، با هدف ارائه‌ اطلاعات و اخبار به مردم و مطبوعات تأسيس شد. تا سال 1319 آژانس پارس اخبار خود را از طريق تلگرافخانه‌ مملكتی كسب و منتشر می‌كرد. در سال 1322 يك دستگاه مخابراتی، مورد استفاده‌ اين آژانس قرار گرفت كه با استفاده از آن، اخبار به صورت نوار باريك و علائمی مخصوص ضبط می‌شد. آژانس فرانس پرس نخستين خبرگزاری خارجی بود كه اخبارش مورد استفاده‌ آژانس پارس قرار‌گرفت و به دنبال آن قراردادهایی نيز با خبرگزاری‌های رويتر، آسوشيتدپرس، يونايتدپرس و آناتولی بسته شد. اين آژانس تا سال 1346 بين مراكزی چون نخست‌وزيری، وزارت كار و وزارت اطلاعات و جهانگردی دست به دست می‌شد، تا اين‌كه در اين سال با عنوان «خبرگزاری پارس» در وزارت اطلاعات و جهانگردی فعاليت خود را ادامه داد.

خبرگزاری پارس از سال 1354 كار خود را به عنوان يك شركت مستقل دولتی با اساسنامه‌ خاص ادامه داد و در دی ماه 1360 با تصويب مجلس شورای اسلامی به «خبرگزاری جمهوری اسلامی» تغيير نام داد و فعاليت خود را زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سرگرفت.  

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید