۱۴۰۳/۰۲/۳۰
دیروز همین‌جا، یکم دی

آغاز به کار رسمی بانک مرکزی ایران (دیروز همین‌جا)

62 سال پیش در چنین روزی در سال 1339، بانک مرکزی ایران کار خود را رسماً آغاز کرد.
آغاز به کار رسمی بانک مرکزی ایران (دیروز همین‌جا)
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 1 دی.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه یکم دی‌ماه 1401 خورشیدی، 277اُمین روز سال جاری، برابر است با بیست و هفتم جمادی‌الاولای 1444 هجری قمری و بیست و دوم دسامبر 2022 میلادی.

62 سال پیش در چنین روزی در سال 1339، بانک مرکزی ایران کار خود را رسماً آغاز کرد.

بانک ملی ايران تا سال 1339 كه قانون بانكی و پولی كشور به تصويب رسيد، به صورت انحصاری دارای حق نشر اسكناس بود و افزون بر عمليات يك بانك تجارتی، وظايف بانك مركزی كشور را نيز بر عهده داشت. سرانجام به موجب قانون هفتم خرداد سال 1339، عمليات بانك ملی به دو قسمت تقسيم شد و آن قسمت كه مربوط به حفظ ارزش پول و تنظيم اعتبارات و حق انحصار انتشار اسكناس و پول فلزی است، به «بانك مركزی ايران» واگذار گرديد. همچنين قسمت عمليات تجاری و اداره كردن صندوق پس‌انداز و ... مانند سابق بر عهده‌ بانك ملی ايران باقی ماند. اين قانون از 1 دی ماه 1339 به طور رسمی اجرا شد و از این تاریخ «بانک مرکزی ایران» با سرمایه‌ 3600 میلیون ریال و 541 کارمند کار خود را آغاز کرد.

                                                                                                              

51 سال پیش در چنین روزی در سال 1350، «خبرگزاری رادیو و تلویزیون ملی ایران» تأسیس شد.

در 1 دی ماه 1350، «خبرگزاری راديو و تلويزيون ملی ايران»، در چارچوب «واحد اطلاعات و اخبار» كار خود را آغاز كرد. وظيفه‌ اين واحد، كسب خبر، تهيه‌ عكس‌ها‏ و تصاوير خبری از خبرگزاری‌‏های خارجی و دريافت خبر از خبرنگاران داخلی در تهران و شهرستان‌‏ها و انتشار آن از طريق راديو، تلويزيون و مطبوعات بود. اين واحد از بخش‌‏های مختلفی از قبيل اخبار داخلی، اخبار شهرستان‌‏ها، اخبار خارجی و ... تشكيل شده بود. اخبار دريافتی از داخل كشور و سراسر جهان، پس از ترجمه، تنظيم و بازبينی، برای كاربران داخل و خارج فرستاده می‌‏شد.

 «خبرگزاری راديو و تلويزيون ملی ايران» كه بعدها به «واحد مركزی خبر» تغيير نام داد، از خبرگزاری‌‏های مهم خاورميانه و حتی قاره‌ آسيا  به شمار می‌آمده است.

 محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

 تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید