۱۴۰۳/۰۲/۳۱
دیروز همین‌جا، 12 اسفند

یادی از بانوی صداپیشه فیلم‌های معروف جهان و ایران

6 سال پیش در چنین روزی در سال 1395، مهین کسمایی ـ دوبلور و مدیر دوبلاژ ـ بدرود زندگی گفت.
یادی از بانوی صداپیشه فیلم‌های معروف جهان و ایران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 12 اسفند_65469984

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز آدینه دوازدهم اسفندماه 1401 خورشیدی، 348اُمین روز سال جاری، برابر است با دهم شعبان 1444 هجری قمری و سوم مارس 2023 میلادی.

6 سال پیش در چنین روزی در سال 1395، مهین کسمایی ـ دوبلور و مدیر دوبلاژ ـ بدرود زندگی گفت.

تولد و ورود به عرصه دوبله

مهین کسمایی در سال ۱۳17 در رشت به دنیا آمد. او برادرزاده استاد علی کسمایی (ملقب به پدر دوبله ایران) بود. مهین کسمایی در سال ۱۳۳۱ به دعوت عمویش وارد عرصه دوبله شد و گویندگی را در استودیو «پارس‌فیلم» با فیلم‌های ایرانی «مستی عشق» و «مادر» و سپس در فیلم خارجی «بهار خونین» (با عنوان اصلی: «پرنس روباهان») آغاز کرد و خیلی زود در گروه گویندگان درجه اول قرار گرفت.

                                                                                                             

برخی از هنرپیشگانی که بانو کسمایی به جای آن‌ها صحبت کرده است، و مدیریت دوبلاژ

مهین کسمایی فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی با مدرک لیسانس بود و افزون بر صحبت به‌جای بسیاری از بازیگران محبوب و نقش اول سینمای دنیا مانند: اُدری هپبورن، راکوئل ولش، بریژیت باردو، جین سیمونز، اینگرید برگمن، کلودیا کاردیناله و چند بازیگر ایرانی مانند: فریماه فرجامی، آهو خردمند و زهرا حاتمی، در زمینه مدیریت دوبلاژ هم فعالیت داشت. وی مدیر دوبلاژ فیلم‌های «جدال در آفتاب» (۱۹۴۶)، «داستان عشق» (۱۹۷۰) و «دوستان» (۱۹۷۱) بوده‌است.

ویژگی صدای مهین کسمایی

صدای مهین کسمایی شیرینی و نجابت را توأمان در خود داشت و به‌خصوص بر روی چهره اُدری هپبورن خوش می‌نشست و این صدا در ترکیب با آن چهره، یکی از نقاط عطف تاریخ دوبله ایران است؛ به‌نحوی که پس از گذر سال‌ها صدایش در فیلم تحسين‌شده «بانوی زیبای من» در اذهان مانده است.

بعضی از کارهای پس از انقلاب

مهین کسمایی که در سال‌های پس از انقلاب فعالیت بسیار کمی داشت، در انیمیشن خاطره‌انگیز «بچه خرس‌های قطبی» به جای مادر میشکا و موشکا صحبت کرده‌است. همچنین گوینده نقش امینه اقدس (عروس خان مظفر) در مجموعه تلویزیونی «هزاردستان» و نقش جوانی مادر در یک سکانس از «فیلم مادر» از ساخته‌های علی حاتمی و‌ گوینده عنوان‌بندی انیمیشن «بابا لنگ‌ دراز» بود.

مهین کسمایی در ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ بر اثر بیماری سرطان در وین اتریش زندگی را بدرود گفت.

بدون شک مهین کسمایی در کنار رفعت هاشم‌ پور، نیکو خردمند، فهیمه راستکار، تاجی احمدی و ژاله کاظمی، از ستاره‌های تاریخ دوبله ایران به شمار می‌آید.

درادامه، اول، کمی از صداپیشگی بانو کسمایی را به جای اُدری هپبورن در فیلم «تعطیلات رمی» و سپس صدای خود او را درباره ورودش به عرصه دوبله، بشنوید!

موزیک استفاده شده در این پادکست:

موزیک متن فیلم «تصویر یک بانو»

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»: https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید