۱۴۰۳/۰۲/۰۸

چالش­ها و راهکارهای منطقی تامین مسکن و جبران کسری مسکن در ایران

از آنجا که حق مسکن طبق اصل 31 قانون اساسی «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است» یکی از حقوق اساسی هر فرد در جامعه محسوب می­شود و در این اصل به این موضوع به صراحت عنوان گردیده و به خصوص در مورد اقشار مختلف جامعه از جمله نیازمندان بر اجرای آن تاکید گردیده است. از قبل و بعد از انقلاب همواره بازار مسکن همواره دچار نابسامانی و بهم ­ریختگی عرضه و تقاضا و افزایش قیمت بدون برنامه ریزی و بی­‌ر‌‌ویه روبه­رو بوده­‌ایم لذا تعدادی از خانوارهای ایرانی از داشتن مسکن مناسب محروم و برای تعدادی نیز رویای دست نیافتنی گردیده که می بایست با راه­های منطقی و رویکرد مناسبی اقدام به کنترل افزایش قیمت و تامین مسکن نمود.
چالش­ها و راهکارهای منطقی تامین مسکن و جبران کسری مسکن در ایران

اخبار ساخته‌ها؛ برگزیده دیدگاه مدیران صنعت، قدرت زارع اندریان

از آنجا که حق مسکن طبق اصل 31 قانون اساسی «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است» یکی از حقوق اساسی هر فرد در جامعه محسوب می­شود و در این اصل به این موضوع به صراحت عنوان گردیده و به خصوص در مورد اقشار مختلف جامعه از جمله نیازمندان بر اجرای آن تاکید گردیده است. از قبل و بعد از انقلاب همواره بازار مسکن همواره دچار نابسامانی و بهم ­ریختگی عرضه و تقاضا و افزایش قیمت بدون برنامه ریزی و بی­رویه روبه­رو بوده­ایم لذا تعدادی از خانوارهای ایرانی از داشتن مسکن مناسب محروم و برای تعدادی نیز رویای دست نیافتنی گردیده که می بایست با راه­های منطقی و رویکرد مناسبی اقدام به کنترل افزایش قیمت و تامین مسکن نمود از جمله به موارد ذیل به صورت کلی اشاره کرد:

  • نیازسنجی و شناسایی دقیق مسکن در شهرها و تغییر رویکرد سیاست­گذاری تامین مسکن از آمار به تولید به تامین مسکن براساس اقشار و دهک­های اجتماعی و رفع نیاز آنها براساس شرایط مختلف از جمله فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ...
  • اختصاص اراضی مناسب و با در نظر گرفتن سطح اشتغال و تراکم آن و با در نظر گرفتن هزینه­های ساخت و تمام شده آن و همچنین دسترسی به زیرساخت­هایی همچون آب، برق و ...
  • بازآفرینی و بازطرح بافت­های فرسوده و ایجاد راهکارها و تشویق برای احیای بافت­های فرسوده و اعمال ماده 39 مدیریت شهری و پررنگ شدن تسهیل گری برای سرمایه­گذاری و اجرای انبوه­سازی و بازسازی بافت­های فرسوده شهری و روستایی.
  • ایجاد مسکن ارزان و با کیفیت در زمان کوتاه بوسیله تولید صنعتی و استفاده از تجربیات کشورهای مختلف در این زمینه.
  • استفاده از فناوری­های نوین در حوضه ساختمان به جهت کاهش هزینه ساخت و نگهداری و ماندگاری و طول عمر بیشتر بناها و صرفه­جویی در مصرف انرژی.
  • خارج کردن مشاغل مزاحم و آزادسازی زمین­های مختلف که در سطح شهر در حال حاضر مورد نیاز نبوده و جایگزینی آنها برای ساخت و تهیه مسکن همچون زمین­های نظامی، صنایع و ...
  • احداث شهرها و پردیس­های اداری و غیره و استقرار و خارج کردن فضاهای غیرسکونتی از شهرها و ایجاد دسترسی آسان و سریع به این گونه پردیس­ها.
  • بررسی و بازنگری طرح تفضیلی و حریم شهری و نیازسنجی و امکان سنجی و پیش­بینی تقاضا هر کدام از شهرها و اقدامات لازم در خصوص ایجاد بسترهای مناسب و به عبارتی مدیریت سکونت در آمایش سرزمین.
  • ایجاد رویکرد جدید سکونت و پیگیری اسکان و سکونت جمعیت کشور با توجه به شرایط فعلی جامعه و پیش­بینی تاثیر تکنولوژی در طراحی شهرها و احداث ساختمان‌­ها.
  • تسهیل در خصوص مراحل جواز و ساخت و تهیه مصالح و زیرساخت­ها توسط دولت و ایجاد تشویق­های لازم در این خصوص و همچنین آزادسازی املاک و خانه­های ساخته شده (خانه‌های خالی) توسط ارگان­ها و بانک و ...

انتهای پیام/

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید