۱۴۰۳/۰۲/۱۵

ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است

وزیر نیرو گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ، ایران جزو کشورهای برتر جهان در بخش سدسازی است.
ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است

به گزارش اخبار ساخته ها؛ علی‌اکبر محرابیان در مراسم افتتاح چند منظوره «اومااویا» در کشور سریلانکا، اظهار داشت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

وی ادامه داد: در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به برکت این دستاوردها بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صدهای تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در ایران ساخته شده است.

محرابیان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب توانسته‌ایم پروژه بزرگ را در کشور جهان به اتمام برسانیم و یا در حال اجرا داشته باشیم.

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور زیبا و سرسبز سریلانکا به بهره‌برداری می‌رسد که در ادامه به ابعاد آن خواهیم پرداخت. پروژه اومااویا ۱۷۰۰ فرصت شغلی برای مردم سریلانکا ایجاد می‌کند و ساخت دو سد در این پروژه انجام خواهد شد.

محرابیان ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است؛ همچنین در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی به همت متخصصان ایرانی جزو کشورهای برتر جهان هستیم.

وی با اشاره به روسای جمهور و وزیرانی که در مراسم حضور دارند، گفت: امروز ما در این مکان و محفل دوستانه گردهم آمده‌ایم تا یکی از دستاوردهای اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را به‌صورت رسمی به بهره‌برداری برسانیم.

وزیر نیرو ادامه داد: تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشورها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشورها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

محرابیان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب توانسته‌ایم پروژه بزرگ را در کشور جهان به اتمام برسانیم و یا در حال اجرا داشته باشیم.

وی ادامه داد: طرح چند منظوره اومااویا که توسط شرکت ایرانی فراب احداث شده هم اکنون به همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولت مردان کشور سریلانکا آماده بهره‌برداری است.

وزیر نیرو اضافه کرد: این پروژه پیچیده با اهداف ویژه‌ای طراحی و اجرا شده که از جمله آنها می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث ۲ سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد.

محرابیان خاطرنشان کرد: در طی دوره ساخت این سدها و نیروگاه ضمن ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۷۰۰ نفر مردم خوب و مهربان سریلانکا به صورت مستقیم، دستیابی به رکوردهای ویژه‌ای در زمینه حفر تونل‌ها، نصب عمیق‌ترین نیروگاه برق‌آبی در دل ۷۵۰ متری زمین و تعبیه شفت یا تونل عمودی به ارتفاع ۶۱۸ مترو احداث تونل عمودی برای هدایت آب روی توربین‌ها اشاره کرد.

وی گفت: هرکدام از این اقدام‌ها اگر جزو نخستین‌ها در جهان نباشد در عرصه فنی و اجرایی به طور قطع در زمره یکی از پروژه‌های عظیم و برجسته جهان است.

وزیر نیرو ادامه داد: حضار محترم هدف ما در این مراسم قدردانی از همت بالای متخصصان ایرانی و سریلانکایی به منظور تحقق این عملیات پیچیده است وامید داریم در سایه این‌گونه همکاری‌ها می‌توان طرح‌های دیگری در دستور کار قرارداد.

محرابیان همچنین در این مراسم گفت: لازم میدانم‌ از مواضع مثبت و به حق دولت سریلانکا درباره تهاجم رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی به غزه و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق تشکر و قدردانی ویژه کنم.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایرنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید