۱۴۰۳/۰۲/۱۴

بادگیر دو طبقه خانه آقازاده ابرکوه

بادگیر برج هایی هستند که برای تهویه بر بام خانه ها ساخته می شود.بادگیر را همچنین بالای آب انبارها و دهانه معدن ها برای تهویه می سازند.
بادگیر دو طبقه خانه آقازاده ابرکوه

به گزارش اخبار ساخته ها؛ یکی از این خانه های قدیمی، خانه آقا زاده است که از نظر معماری و بکارگیری عناصر سنتی ایران در خور توجه است. این بنا با مساحتی بالغ بر 851 متر مربع دارای حیاط مرکزی که حوض سنگی در وسط آن بوده و عمارت در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پیدا کرده است. اتاق جنوبی خانه به صورت صلیبی و شکم دریده ساخته شده است.

قسمت شاخص و جالب توجه خانه آقازاده، بادگیر دو طبقه و کلاه فرنگی است. ارتفاع بادگیر 18 متر مربع و مساحت آن نیز 18 متر مربع می باشد. در دهانه بادگیر 19 عدد دریچه تنظیم هوا وجود دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط  دارد.در کنار آن، یک کلاه فرنگی با تزِئینات مقرنس کاری است که بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کردن (کولر) و نور رسانی (نورگیر) فضای زیرین و تالار خانه را انجام می دهند.

قدمت خانه آقازاده به دوره قاجاریه باز می گردد و در فهرست آثار ملی ایران تحت شماره 1838 به ثبت رسیده و تصویر بادگیر آن بر اسکناس های بیست هزار ریالی چاپ شده است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید