۱۴۰۳/۰۱/۱۰
دیروز همین‌جا پانزدهم آبان

پخش مجموعه تلویزیونی سلطان صاحبقران

47 سال پیش در چنین روزی در سال 1354، پخش مجموعه‌ی تلویزیونی «سلطان صاحبقران» از تلویزیون ملی ایران آغاز گردید.
پخش مجموعه تلویزیونی سلطان صاحبقران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 15 آبان.mp3

امروز یک‌شنبه پانزدهم آبان ماه 1401 خورشیدی، برابر است با یازدهم ربیع الثانی 1444 هجری قمری و ششم نوامبر 2022 میلادی.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛ 47 سال پیش در چنین روزی در سال 1354، پخش مجموعه‌ تلویزیونی «سلطان صاحبقران» از تلویزیون ملی ایران آغاز گردید.

کارگردان و فیلمنامه‌نویس این مجموعه، طراح صحنه و لباس نیز، زنده‌یاد علی حاتمی بود. این مجموعه‌ تلویزیونی که در 15 آبان 1354، از شبکه‌ دوم تلویزیون ملی ایران پخش گردید، به زندگی ناصرالدین شاه قاجار می‌پرداخت. در زمان این شاه قاجار بود که تهران به عنوان پایتخت ایران گسترش یافت و خیابان‌ها و ساختمان‌های متعددی در آن ساخته شد.

بسیاری از بخش‌های مجموعه‌ تلویزیونی سلطان صاحبقران در کاخ گلستان فیلمبرداری شده است. مجموعه‌ تلویزیونی سلطان صاحبقران در 13 قسمت و به صورت سیاه و سفید تهیه گردید.

زنده‌یادان استادان جمشید مشایخی در نقش «ناصرالدین شاه» و پرویز فنی‌زاده در نقش «ملیجک» در سلطان صاحبقران ظاهر شدند. زنده‌یادان ناصر ملک‌مطیعی و جهانگیر فروهر هم به ترتیب در نقش‌های «امیر کبیر»،  و «میرزا آقا خان نوری»، و سعید نیکپور در نقش «میرزا رضا کرمانی». زنده‌یاد ایرن هم نقش «مهد عُلیا مادر ناصرالدین شاه» را بر عهده گرفته بود. فیلمبردار علیرضا مجاوری بود، با موسیقی متنِ اثر زنده‌یاد واروژان.

در تیر ماه 1356، یک بار دیگر این اثر زنده‌یاد علی حاتمی ـ سلطان صاحبقران ـ از تلویزیون ملی ایران پخش گردید. 

منبع خبر: آرش امجدی

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید