۱۴۰۳/۰۲/۰۶
دیروز همین‌جا، دوم آذر

نخستین تصادف منجر به مرگ

96 سال پیش در چنین روزی در سال 1305، نخستین تصادف با خودرو در ایران که منجر به مرگ شد، روی داد.
نخستین تصادف منجر به مرگ
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 2 آذر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهارشنبه دوم آذرماه 1401 خورشیدی، 248‌امین روز سال جاری، برابر است با بیست و هشتم ربیع الثانی 1444 هجری قمری و بیست و سوم نوامبر 2022 میلادی.

96 سال پیش در چنین روزی در سال 1305، نخستین تصادف با خودرو در ایران که منجر به مرگ شد، روی داد. این تصادف سبب درگذشت یکی از هنرمندان بزرگ دوره‌ قاجار شد؛ درویش خان.

                                                                                                        

غلامحسین درویش در سال 1251 در تهران به دنیا آمد. در 11سالگی به دسته‌ موزیک مدرسه‌ دارالفنون وارد شد و جزء نوازندگان دسته‌ مخصوص گردید. درویش خان به زودی در شمار استادان و نوازندگان مطرح پایتخت درآمد. او مدرّس موسیقی و نوازنده‌ چیره‌دست تار و سه‌تار بود و آثاری را در صفحه‌های گرامافون از خود برجای گذاشته که شامل هم‌نوازی و تک‌نوازی همراه با استادان: حسین طاهرزاده، ابوالحسن اقبال آذر، عبدالله دوامی، مشیرهمایون شهردار، رضاقلی خان تجریشی، حسین خان هنگ‌آفرین و دیگران است. درویش خان همچنین کنسرت‌هایی برای کمک به مستمندان و آسیب‌دیدگان ترتیب می‌داد. «پیش‌درآمد در موسیقی دستگاهی ایرانی» را، از نوآوری‌های او دانسته‌اند.

درویش خان در پایان شب دوم آذر 1305 از خانه‌ دوستی، برای بازگشت به خانه‌ خود در امیریه، درشکه‌ای کرایه می‌کند. در آن زمان خودرو به‌تازگی وارد خیابان‌های شهر تهران شده بود. گویا زمانی که درشکه‌ حامل درویش خان از خیابان امیریه به طرف شمال می‌پیچیده، خودروی از جهت مخالف با درشکه برخورد می‌کند. اسب‌های درشکه درجا تلف می‌شوند و درویش خان به بیرون پرتاب می‌گردد و از ناحیه‌ سر به زمین می‌خورد. او را به بیمارستان نظمیه انتقال می‌دهند، اما این کار سودی نمی‌بخشد و این استاد مسلّم موسیقی دستگاهی ایرانی، در 2 آذر 1305 در 54 سالگی تومار زندگی‌اش در هم می‌پیچد. درویش خان را در گورستان ظهیرالدوله‌ شمیران به خاک سپردند.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید