۱۴۰۳/۰۲/۰۷
دیروز همین‌جا، یکم آذر

روز نکوداشت اصفهان

امروز، یکم آذر، «روز اصفهان»، «روز نکوداشت اصفهان» است.
روز نکوداشت اصفهان
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 1 آذر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه یکم آذرماه 1401خورشیدی، 247‌امین روز سال جاری، برابر است با بیست و هفتم ربیع الثانی 1444 هجری قمری و بیست و دوم نوامبر 2022 میلادی.

امروز یکم آذر، «روز اصفهان»، «روز نکوداشت اصفهان» است.

سمبل ماه آذر، اسبی است با چهره و اندام انسان و تیر و کمانی در دست، که در نقش‌نگاره‌های کاشی‌ها و نیز هنگام ورود به میدان نقش جهان اصفهان مشاهده می‌شود. روز اصفهان، نخستین بار توسط زنده‌یاد دکتر لطف‌الله هنرفر ـ تاریخ‌دان، اصفهان‌شناس، باستان‌شناس، نویسنده، محقّق و استاد دانشگاه ـ پیشنهاد داده شد، تااینکه در سال 1384، اصفهان‌شناسان روز یکم آذر‌ماه هر سال را به‌عنوان «روز نکوداشت اصفهان» انتخاب و تصویب کردند. بعضی از دلایل این انتخاب این بوده است که بر اساس مستندات تاریخی، طالع بنیانگذاری شهر اصفهان در ماه قوس (آذر) دیده شده و در بسیاری از متون کهن آمده است: «خشت اول باروی اصفهان در این ماه بنا نهاده شده است».

اصفهان‌شناسان در برشمردن همه جوانب فرهنگی، تاریخی و اجتماعی در برگزیدن این روز، در بیانیه‌ای تأکید کرده‌اند: «از آنجا که احداث باروی حفاظتی یا حصار بزرگ اصفهان به‌منظور تضمین امنیت شهر تاریخی اصفهان، در دوران دیلمیان و در زمان حسن رکن‌الدوله دیلمی (۳۶۶ – ۳۲۲ هجری قمری) در ماه آذر صورت گرفت و برپایی این باروی امنیتی نیز به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ اصفهان شناخته می‌شود، یادروز آن رویداد تاریخی در یکم آذرماه شایسته‌تر از دیگر پیشنهادهاست».

اصفهان یکی از شهرهای بسیار معروف تاریخی ایران است که به دلیل جذابیت‌های متعدد و مختلف تاریخی آن، به عنوان «پایتخت فرهنگ و تاریخ شهر ایران» شناخته شده است. اصفهان از کلان‌شهرهای ایران است که به سبب عظمت در بسیاری از زمینه‌ها، در میان مردم به «نصف جهان» شهرت یافته است. اصفهان را نیمه خوانند در جهان/ صد جهان من دیده‌ام در اصفهان.

میدان عتیق اصفهان

پس از انتخاب تاریخ یکم آذر برای نکوداشت اصفهان، نگاره تاریخی منقوش بر کاشیکاری‌های سردر بازار قیصریه اصفهان که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (آذر‌ماه) تصویر فرد تیراندازی را با سر انسان و تنه ببر یا شیر و دُم اژد‌ها نشان می‌دهد و با مفهومی متعالی طراحی شده، به ‌عنوان «نماد اصفهان» برگزیده شد. در ورودی خیابان چهارباغ اصفهان نیز تابلوی خوشامدگویی با این نماد نصب گردیده است.

هرساله سازمان‌های مردم‌نهاد اصفهان و سازمان‌های دانشجویی دانشگاه‌های اصفهان، یکم آذرماه را به عنوان «روز اصفهان» و «هفته اصفهان» را از یکم تا هفتم آذرماه گرامی می‌دارند. از جمله برنامه‌های گرامیداشت روز اصفهان، جشن نمایش‌های تاریخی، مسابقات ورزشی و رونمایی از آخرین انتشارات در حوزه اصفهان و اصفهان‌شناسی است. بخش‌های اصلی این جشن با توجه به بازسازی و تکمیل شدن میدان عتیق توسط شهرداری اصفهان، در این مکان برگزار می‌شود.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید