۱۴۰۳/۰۲/۲۰
دیروز همین‌جا، پانزدهم آذر

درگذشت یکی از مؤسسان اصلی دانشگاه تهران (دیروز همین‌جا)

44 سال پیش در چنین روزی در سال 1357، دکتر عیسی صدیق ـ از مؤسسان اصلی دانشگاه تهران ـ درگذشت.
درگذشت یکی از مؤسسان اصلی دانشگاه تهران (دیروز همین‌جا)
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 15 آذر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز سه‌شنبه پانزدهم آذرماه 1401 خورشیدی، 261اُمین روز سال جاری، برابر است با یازدهم جمادی‌الاولای 1444 هجری قمری و ششم دسامبر 2022 میلادی. 

44 سال پیش در چنین روزی در سال 1357، دکتر عیسی صدیق ـ از مؤسسان اصلی دانشگاه تهران ـ درگذشت.

عیسی صدیق معروف به صدیقِ اَعلَم، در سال 1273 در تهران به دنیا آمد. پس از فراگیری دانش‌های مقدماتی و به پایان رساندن دوره‌ دارالفنون، در 17سالگی به فرانسه رفت و در آن جا موفق به دریافت دانشنامه‌ لیسانس در رشته‌ ریاضی گردید. عیسی صدیق پس از بازگشت به میهن، چند سالی در وزارت فرهنگ مشغول به خدمت شد و در سال 1309، برای ادامه‌ تحصیل به آمریکا رفت. در آن جا دانشنامه‌ دکتری فلسفه گرفت و به ایران بازگشت.

                                                                                     

دکتر عیسی صدیق در این دوره، از سوی دولت ایران مأمور تهیه‌ طرح «تأسیس دانشگاه تهران» شد و پس از ارائه‌ طرح، مأمور راه‌اندازی این دانشگاه گردید. دانشگاه تهران در سال 1313 راه‌اندازی شد و دکتر صدیق در سال 1319 ریاست و استادی دانشسرای عالی، دانشکده‌ ادبیات و دانشکده‌ علوم را بر عهده گرفت. وی تا سال 1340 شش بار وزیر فرهنگ شد و تا سال 1353، در مقام استادی دانشگاه انجام وظیفه می‌کرد.

دکتر صدیقِ اعلم افزون بر تهیه‌ طرح و قانون تأسیس دانشگاه تهران و ایجاد هسته‌ مرکزی آن، خدمات فرهنگی بزرگ دیگری نیز به انجام رسانده، از آن میان؛ «تأسیس نخستین مدارس جدید گیلان»، «پیشنهاد اعزام محصل به اروپا و تهیه‌ قانون آن»، «تأسیس دانشگاه تبریز» و «تأسیس نزدیک به دوهزار مدرسه».

دکتر عیسی صدیق اعلم ـ از مؤسسان اصلی دانشگاه تهران ـ در 15 آذر 1357 در 84سالگی در تهران شمع وجودش خاموش گشت.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید