۱۴۰۳/۰۲/۰۷
دیروز همین‌جا، بیست و هشتم آبان

درگذشت معمار روسی ساکن ایران

65 سال پیش در چنین روزی در سال 1336، نیکولای مارکف معمار روس‌تبار ساکن ایران درگذشت.
درگذشت معمار روسی ساکن ایران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 28 آبان.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز شنبه بیست و هشتم آبان ماه 1401 خورشیدی، برابر است با بیست و چهارم ربیع الثانی 1444 هجری قمری و نوزدهم نوامبر 2022 میلادی.

65 سال پیش در چنین روزی در سال 1336، نیکولای مارکف معمار روس‌تبار ساکن ایران درگذشت.

                                                                                    

نیکولای مارکف در سال 1883 میلادی ، 1261، در شهر تفلیس به دنیا آمد. او در خانواده‌ای سرشناس از افسران روسیه تزاری رشد کرد و در سال 1910 میلادی از آکادمی هنرهای زیبای سن پترزبورگ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن، تا سال 1914 در بخش فارسی دانشکده شرق‌شناسی این دانشگاه تحصیل کرد.

مارکف در جنگ جهانی اول به عنوان داوطلب در ارتش روسیه در قفقاز خدمت کرد و در سال 1917 میلادی آجودان فرماندهی بریگاد قزاق در ایران شد. پس از انقلاب اکتبر 1917 روسیه، چند سال پیش از سال 1300، با ماندن در ایران، این کشور را به عنوان وطن دوم خود برگزید. چندی بعد هم، در سال 1921 میلادی (1300) از بریگاد قزاق خارج شد تا به حرفه و علاقه اصلی خود ـ معماری ـ در ایران بپردازد. شاید به همین منظور بود که در شهرداری تهران استخدام شد.

                                                               

                                                                                                                   مدرسه البرز

مارکوف اولین دفتر کارش را در خیابان استانبول و سپس در خیابان‌های‌ فردوسی و ارباب جمشید برپا کرد و تا وقوع جنگ جهانی دوم فعالیت‌ پرثمری داشت. این معمار روس‌تبار در دوران فعالیت معمارانه خود، مجموعه متنوعی از ساختمان‌ را با کاربردهای مختلف طراحی و اجرا کرده است. او با ساخت بیش از 20 اثر معماری در ایران به‌ویژه در شهر تهران، از پیشگامان معماری مدرن در ایران به شمار می‌آید.

                                                              

                                                                                                            خانه پروفسور عدل  

نخستین کار مهم نیکولای مارکف «مدرسه البرز» است‌ که در سال‌های 1304 ـ 1303 در چهل و یک دو سالگی ساخته است. او علاقه‌مند معماری دوره اسلامی و شیوه‌های سنتی احداث بناهای ایرانی و مصالح محلی از قبیل آجر، سنگ، کاشی و گچ بود؛ تا جایی که آجرهای خشتی‌ای که به کار می‌برد، به نام «آجر مارکوفی» معروف شد. شهر تهران بعدها دارای ساختمان‌هایی به سبک او شد؛ سبکی که تلفیق چهار نوع فرهنگ را به نمایش می‌گذاشت: مدرن، التقاطی، غربی و ایرانی.

                            

                                                                                                 مدرسه فیروز بهرام

نیکولای مارکف، معمار سرشناس روس‌تبار با یادگارهای برجسته‌ در ایران، در 28 آبان 1336 در 75سالگی در تهران بدرود زندگی گفت و در «گورستان دولاب» این شهر در خاک آرمید.

«دبیرستان البرز»، «ساختمان ادره پست ایران»، «مدرسه ژان دارک»، «دانشسرای عالی میدان بهارستان»، «عمارت شهرداری میدان توپخانه»، «دبیرستان فیروز بهرام»، «دبیرستان انوشیروان دادگر»، «خانه پروفسور عدل»، «مدرسه جدید دارالفنون»، «مسجد امین‌الدوله»، «کلیسای حضرت مریم»، و به احتمال زیاد «ساختمان سینگر»؛ این‌ها همه در تهران، و «مدرسه فلاحت کرج»، «مؤسسه تحقیقات رازی کرج»، «شهرک‌ مسکونی و کارخانه قند ورامین» از کارهای معماری نیکولای مارکف در ایران است.

منبع خبر: آرش امجدی

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    ناشناس 1 سال پیش پاسخ

    بسیار عالی . واقعا کار بینظیر و موثری در زمینه معرفی تاریخ گذشتگان معمار ،مهندس و .. و همینطور بناهای ماندگار و قدیمی و فراموش شده سرزمینمان است. امیدوارم که در کارتان پیروز باشید.