۱۴۰۳/۰۲/۰۱
دیروز همین‌جا، سوم آذر

درگذشت ردیف‌دان موسیقی آوازی دستگاهی ایران

38 سال پیش در چنین روزی در سال 1363، محمود کریمی ـ استاد و ردیف‌دان آواز دستگاهی ایران ـ درگذشت.
درگذشت ردیف‌دان موسیقی آوازی دستگاهی ایران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 3 آذر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه سوم آذرماه 1401 خورشیدی، 249‌امین روز سال جاری، برابر است با بیست و نهم ربیع الثانی 1444 هجری قمری و بیست و چهارم نوامبر 2022 میلادی. 

38 سال پیش در چنین روزی در سال 1363، محمود کریمی ـ استاد و ردیف‌دان آواز دستگاهی ایران ـ درگذشت.

محمود کریمی در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. او در آغاز آواز را به صورت پراکنده و با استفاده از منابع مختلف آموخت، تا این‌که در سال ۱۳۳۰ به آموزشگاه عبدالله دوامی راه یافت. او همچنین ردیف سه‌تار را به مدت ۲۰ سال نزد محمد ایرانی مجرد فراگرفت. استاد محمود کریمی، به شاگردان زیادی آموزش ردیف داد و بخش عمده‌ زندگی‌اش را صرف آموزش در اداره‌ کل هنرهای زیبای کشور (که بعداً به وزارت فرهنگ و هنر تغییر نام داد)، هنرستان موسیقی ملی، هنرکده‌ موسیقی ملی و سازمان جوانان زرتشتی کرد.استاد فاطمه واعظی ـ پریسا ـ از شاگردان نامدار وی است.

                                                                                             

از استاد محمود کریمی ردیف آوازی‌ای به جا مانده که آن را در سال‌های ۱۳۴۴ و 1345 تهیه و تنظیم کرده‌ است. این ردیف از نمونه‌های اصیل موسیقی آوازی ایرانی به شمار می‌رود و برای آموزش آواز مرجع مدرسان و خوانندگان است. این ردیف با تلاش محمدتقی مسعودیه و با همکاری هوشنگ ظریف و رحمت‌الله بدیعی نت‌نویسی شده‌است.

استاد محمود کریمی ـ مدرس و ردیف‌دان موسیقی آوازی ایرانی ـ در 3 آذر 1363 در 57سالگی شمع وجودش خاموش گشت.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید