۱۴۰۳/۰۶/۲۶

تولید انرژی از زباله / در سنگاپور هیچ زباله ای روی زمین دیده نمی شود

فناوری تولید انرژی از زباله می تواند کشورها را در راستای رسیدن به اهدافی چون انرژی های تجدیدپذیر کمک کند.

به گزارش اخبار ساخته ها؛ سنگاپور یک جزیره کوچک است که به دلیل افزایش حجم زباله در آن، برنامه ریزی یکپارچه و هدف گذاری های بلند مدت این کشور را به سرزمین «بدون پسماند» و «بدون دفن» تبدیل کرده است و هم اکنون هیچ زباله‌ ای روی زمین دیده نمی‌ شود.

روزانه بیش از 2400 ماشین حمل زباله به یکی از مراکز تخلیه زباله می‌ رسند و تمام زباله‌ ها به طور مستمر در طول شبانه‌ روز سوزانده می‌ شوند. حرارت تولید شده از سوزاندن زباله‌ ها در فرآیند تولید برق استفاده می‌ شود و دود سمی تولید شده نیز فیلتر می‌ شود و هوای پاک از دودکش‌ ها خارج می‌ شود.

در آخر خاکستر باقی‌ مانده که به “شن جدید” معروف است، به یک جزیره مصنوعی منتقل شده و در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

سنگاپور کشوری صنعتی با نرخ بالای شهرنشینی است. مساحت این کشور 697 کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود 4 میلیون و 200 هزار نفر است. در این کشور مراکز زباله سوزی با هدف تولید انرژی از زباله و مرکز دفن بهداشتی فراساحلی قرار دارد تا بتوانند زائدات غیرقابل احتراق را دفع کنند.

در حال حاضر تبدیل زباله به انرژی به عنوان یک فناوری پیشرفته و قابل اعتماد در سراسر جهان مطرح است. این فناوری در عین حال که راهی برای کاهش حجم زباله‌ است، با تولید انرژی پاک به اهداف پایداری و تقویت اقتصاد نیز کمک می‌ کند.

همچنین این فناوری می تواند وابستگی شهرها به سوخت‌ های فسیلی را کاهش دهد و رسیدن به اهداف انرژی‌ های تجدیدپذیر را تسهیل دهد.

محدودیت منابع انرژی و مشکلات ناشی از مصرف سوخت‌ های فسیلی، رشد جمعیت شهری، تغییر سبک زندگی و تمایل به مصرف گرای، تنوع محصولات و... جامعه بشری را با مشکلات زیست محیطی زیادی رو به رو کرده و ادامه حیات انسان و جانداران را تحت تاثیر قرار داده است.

در ایران روزانه بیش از 58 هزار تن پسماند عادی تولید می‌ شود که فقط 20 درصد آن بازیافت شده و حجم بسیار زیادی از آن در اطراف شهرها و روستاها یا حتی دریاها و جنگل‌ ها دفن می‌ شوند که موجب معضلاتی جدی از جمله آلودگی هوا، خاک و آب‌ های سطحی و زیرزمینی را در کشور شده است.

انتهای پیام/

منبع خبر: رکنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید