۱۴۰۳/۰۶/۲۹

توربین های ساکن، راهکاری نوین برای تولید برق پاک

توربین های بادی بی‌حرکت از نظر بهره وری و انعطاف پذیری گزینه ای مناسب برای استفاده در فضاهای شهری و صنعتی هستند.
توربین های ساکن، راهکاری نوین برای تولید برق پاک

به گزارش اخبار ساخته ها؛ با پیشرفت فناوری‌های نوین در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، نیاز به راه‌حل‌هایی که هم بهره‌وری بالایی داشته باشند و هم تأثیرات منفی کمتری بر محیط‌زیست داشته باشند، بیش از پیش احساس می‌شود. یکی از چالش‌های انرژی باد، نویز و خطراتی است که برای حیات وحش، به ویژه پرندگان، ایجاد می‌کند. اما طرح‌های جدیدی در حال توسعه هستند از جمله فناوری‌های توربین‌های بادی بدون حرکت یا ساکن که این مشکلات را کاهش می‌دهند.

چگونه توربین‌های بادی ساکن کار می‌کنند؟

شرکت آمریکایی Aeromine Technologies با توسعه توربین‌های بادی ساکن، به دنبال کاهش مشکلات ناشی از نویز و تأثیرات منفی بر حیات وحش است. این سیستم‌ها، که اولین نمونه آنها در بریتانیا و بر روی سقف کارخانه تولید MINI خودروساز آلمانی BMW نصب شده است به شکلی نوآورانه عمل می‌کنند. برخلاف توربین‌های بادی سنتی که پره‌های بزرگی دارند و می‌چرخند، این توربین‌ها دارای ایرفویل‌های عمودی هستند که با ایجاد یک اثر خلاء، باد را به سمت یک پروانه داخلی هدایت می‌کنند و بدون حرکت برق تولید می‌کنند.

کلاوس لونبورگ، مدیر عامل Aeromine می‌گوید: «فناوری انرژی باد ساکن ما طراحی شده است تا به طور یکپارچه در کنار سیستم های خورشیدی کار کند، خروجی انرژی تجدیدپذیر از پشت بام ها را به حداکثر برساند و در عین حال به رفع چالش هایی مانند سر و صدا، ارتعاشات و تاثیرات حیات وحش کمک کند»

این فناوری نه تنها بی‌صدا و کم‌لرزش است، بلکه برای پرندگان نیز ایمن‌تر است. به همین دلیل، این نوع سیستم‌ها می‌توانند راه‌حلی مناسب برای تأسیسات انرژی تجدیدپذیر در مناطق شهری و زیست‌محیطی حساس باشند.

عملکرد و مزایا فناوری جدید انرژی بادی

واحدهای بادی ساکن برای نصب در کنار سیستم‌های خورشیدی بهینه‌سازی شده‌اند. به عنوان مثال، نمونه آزمایشی نصب شده بر روی سقف کارخانه MINI با یک سیستم خورشیدی بزرگ که شامل 11000 پنل است، کار می‌کند. این ترکیب باعث می‌شود که تولید برق در ساعات و فصل‌هایی که نور خورشید کم است، افزایش یابد.

 این سیستم‌ها علاوه بر کاهش نویز و ارتعاش، به دلیل ساختار بدون تیغه خود، خطرات برخورد پرندگان را نیز به حداقل می‌رسانند. همچنین، توربین‌های بی‌حرکت به دلیل طراحی جمع‌وجور و مناسب، برای پشت‌بام‌های بزرگ مانند انبارها و مراکز داده ایده‌آل هستند.

سایر نوآوری‌ها در فناوری انرژی باد

علاوه بر فناوری Aeromine، شرکت‌های دیگری نیز در این حوزه نوآوری‌های جذابی ارائه کرده‌اند. برای مثال، شرکت فرانسوی New World Wind توربین‌های بادی میکرویی را طراحی کرده که به شکل درخت و بی صدا عمل می‌کنند. همچنین، استارتاپ اسپانیایی Vortex Bladeless توربینی را توسعه داده که بدون پره و تنها با ارتعاش، انرژی تولید می‌کند.

توربین‌های بادی بی‌حرکت نه تنها راه‌حلی برای مشکلات نویز و تأثیرات منفی بر حیات وحش ارائه می‌دهند، بلکه از نظر بهره‌وری و انعطاف‌پذیری نیز گزینه‌ای مناسب برای استفاده در فضاهای شهری و صنعتی هستند. با گسترش و بهبود این فناوری‌ها، می‌توانیم گام‌های موثری در جهت استفاده پایدارتر از انرژی‌های تجدیدپذیر برداریم و به کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی کمک کنیم.

انتهای پیام/

منبع خبر: تجارت نیوز

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید