۱۴۰۳/۰۶/۲۹

نسخه جدید بورس بازی

بورس در آخرین روزهای شهریور روندی غیر قابل پیش بینی به خود گرفته است و شاخص ها در دو مسیر متفاوت حرکت می کنند.
نسخه جدید بورس بازی

به گزارش اخبار ساخته ها؛ دو متغیر مهم یعنی اصلاح قیمت سهام کوچک و عبور از دستکاری‌ شاخص کل سبب شده است شاخص‌ها دو راه متفاوت را در پیش بگیرند.

رفتار معامله‌گران بازار سهام نشان می‌دهد آنها دیگر توان پذیرش ریسک بیشتر را ندارند. این‌طور که به نظر می‌آید به‌رغم وجود برخی فرصت‌ها‌، وجود ریسک‌های گوناگون مانع از آن می‌شود که فعالان به‌راحتی به بازار سهام اعتماد کنند. بازار سهام در روزهای گذشته به شکلی خنثی در نوسان بوده است. یعنی از طرفی نمادهای بزرگ با کم‌رمقی مواجه شدند و از سوی دیگر سهام کوچک‌تر به شکلی کج‌دار‌و‌مریز در حال تغییر بوده‌اند. اما بر اساس آنچه در جریان دادوستدهای اخیر رخ داده، می‌توان دریافت که افزایش نااطمینانی در همدستی با ابهامات سیاسی و اقتصادی، ورود پول به تالار شیشه‌ای را سخت کرده‌است. بدون‌شک سیاستگذاری‌های ناصحیح در بازار سرمایه و حواشی مختلفی که در طول سال‌های اخیر بورس را احاطه کرده، سبب ‌شده فعالان اقتصادی و حتی مردم عادی از سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بازار رویگردان باشند. حتی عملکرد بازیگران بورس نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون به دلیل آنچه گفته شد، حتی سفته‌بازی نیز از تب‌وتاب افتاده است.

تضاد شاخص‌ها

بررسی معاملات شهریورماه حکایت از آن دارد که در ابتدای معاملات این ماه، افزایش تقاضا به سمت نمادهای کوچک و بی‌حاشیه توانسته شاخص هموزن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نماگرهای بازار سهام به سطوح بالاتری سوق دهد؛ تا جایی که در همین بازه زمانی دماسنج اصلی بازار، یعنی شاخص کل، بازده معناداری را ثبت نکرده است. در سیزده روز معاملاتی شهریور، شاخص هموزن 5.88درصد بر ارتفاع خود افزوده؛ این در حالی است که شاخص کل بازدهی 1.88درصدی را تا اینجای کار به ثبت رسانده است. با نگاهی به آنچه در این ماه رخ داده می‌توان این‌طور استنباط کرد که حواشی پیرامون وام میلیاردی هیات‌مدیره سازمان بورس علاوه بر تشدید بدبینی به بازار، تا حدودی سایه بر سهام بزرگ نیز افکنده است.

کارشناسان بازار سرمایه عوامل مختلفی را برای تحولات اخیر بازار سهام مطرح می‌کنند. برخی از آنها معتقدند سهامی که در‌حال‌حاضر با افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌اند، در زمره صنایعی هستند که از ابتدای سال ترمز رشد آنها کشیده شده بود و حالا نوبت آن است که این گروه از نمادها مورد توجه اهالی بازار قرار بگیرند. افزون بر آن، به دلیل وضعیت سیاسی و اقتصادی که کشور در آن قرار دارد، سهامی که از ریسک‌پذیری کمتری برخوردارند در صورت ارزندگی می‌توانند جلوه بهتری را به رخ بازار بکشند. این گروه از نمادها اگر با خبر بدی مواجه نشوند، تا حدودی می‌توانند با تقاضای موثر سهامی روبه‌رو شوند. به نظر می‌رسد انتشار برخی اخبار در خصوص رشد نرخ شیر خام و افزایش قیمت برخی از صنایع، مانند دارویی‌ها، بر جذابیت صنایع کوچک بیفزاید.

انتهای پیام/

منبع خبر: دنیای اقتصاد

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید