۱۴۰۳/۰۲/۰۶
دیروز همین‌جا، هفتم آذر

تقویت توان فنی اداره آتش‌نشانی توسط شهرداری تهران

94 سال پیش در چنین روزهایی در سال 1307، بلدیه‌ تهران توان فنی «اداره‌ اِطفائیه» را تقویت نمود.
تقویت توان فنی اداره آتش‌نشانی توسط شهرداری تهران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 7 آذر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز دو‌شنبه هفتم آذرماه 1401 خورشیدی، 253امین روز سال جاری، برابر است با سوم جمادی‌الاولای 1444 هجری قمری و بيست و هشتم نوامبر 2022 میلادی.

94 سال پیش در چنین روزهایی در سال 1307، بلدیه‌ تهران توان فنی «اداره‌ اِطفائیه» را تقویت نمود.

برای تقویت توان فنی اداره‌ اِطفائیه (آتش‌نشانی) تهران، بلدیه‌ پایتخت یک دستگاه آب‌پاش بزرگ و چهاردستگاه آب پاش کوچک مارک N.A.G از کشور آلمان خریداری کرد. بلدیه (شهرداری) تهران، در آغاز یک دستگاه اتومبیل آب‌پاش برای آب‌پاشی خیابان‌های خاکی شهر تهران خریداری کرده بود و یک سال بعد هنگامی که سرلشکر کریم بوذرجمهری کفالت بلدیه‌ تهران را برعهده گرفت، همین ماشین آب‌پاش مقدمه‌ای شد برای شکل‌گیری نهادی جهت مقابله با آتش‌سوزی در تهران. به این ترتیب که چند متر لوله، یک سرلوله و چند شیر به آن اضافه کردند تا برای اِطفاء حریق‌های احتمالی هم کارآیی داشته باشد.                                                 

                                                                          

رئیس فنی «اداره‌ اِطفائیه‌ تهران» در ابتدای تأسیس، یک آلمانی بود به نام «هانری فردریش دوئل» که شغل مکانیک در نظام را بر عهده داشت. «اداره‌ آتش‌نشانی» که در آغاز «اطفائیه» گفته می‌شد، کار خود را با 15 نفر آغاز کرد. البته این 15 نفر همه از درجه‌داران نظام بودند، اما در سال‌های بعد به موازات تجهیز، «اداره‌ آتش‌نشانی» زیر نظر مدیران ایرانی قرار گرفت و کارمندان آن از میان افسران قشون انتخاب شدند.

                                                                           

«اداره‌ اِطفائیه‌ تهران» فعالیت خود را در 300 متری میدان توپخانه (میدان امام خمینی فعلی) و در ابتدای خیابان چراغ برق (امیرکبیر فعلی) آغاز کرد؛ در محلی استیجاری در گاراژ حسینی متعلق به شخصی به نام سید اسدالله. همان‌طور که گفته شد آب‌پاش‌های اولیه‌ «اداره‌ اطفائیه‌ تهران»، به کار آب‌پاشی خیابان‌ها می‌آمدند و چون در یکی دو سال اول تأسیس این اداره، چند آتش‌سوزی در تهران روی داد و در آن هنگام ماشین‌های آب‌پاشی در سطح شهر پراکنده بودند، درنتیجه در آذرماه 1307 یک دستگاه آب‌پاش بزرگ و 4 دستگاه آب‌پاش کوچک از آلمان خریداری شد. کار هدایت این آب‌پاش‌ها را عده‌ای از رانندگان یا به اصطلاح آن روزها؛ شوفرهای کاربلد قشون و گروهبان‌های قدیمی هنگ‌های «بهادری» و «آهنین» می‌کردند.

«اداره‌ اطفائیه‌ تهران» در اواخر 1333، به «اداره‌ آتش‌نشانی» تغییر نام داده شد. ایستگاه‌های اول آتش‌نشانی تهران در خیابان‌های شهباز (خاقانی فعلی) و شوش و انتهای خیابان بهار قرار داشتند.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

*****

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید