۱۴۰۳/۰۵/۰۶
دیروز همین‌جا، بیست و چهارم آذر

تشکیل كميساريای عالی پناهندگان ملل متحد (دیروز همین‌جا)

76 سال پیش در چنین روزی در سال 1946 میلادی، «سازمان پناهندگان بین‌المللی» توسط سازمان ملل متحد تأسیس شد.
تشکیل كميساريای عالی پناهندگان ملل متحد (دیروز همین‌جا)
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 24 آذر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز پنج‌شنبه بیست و چهارم آذرماه 1401 خورشیدی، 270اُمین روز سال جاری، برابر است با بیستم جمادی‌الاولای 1444 هجری قمری و پانزدهم دسامبر 2022 میلادی.

76 سال پیش در چنین روزی در سال 1946 میلادی، «سازمان پناهندگان بین‌المللی» توسط سازمان ملل متحد تأسیس شد.

كمك به پناهندگان در سطح بين‌‏المللی، برای اولين بار در سال 1921 میلادی آغاز شد و با شروع جنگ جهانی دوم، اولين كارگزاری مهم بين‌‏المللی برای پناهندگان و آوارگان در نوامبر 1943 تأسيس گرديد. اهداف اين مؤسسه شامل امداد، نگهداری و مددياری و در نهايت، بازگرداندن اتباع دولت‌‏های عضو سازمان ملل متحد كه در نتيجه‌ جنگ آواره شده بودند، می‌شد. اما تعدادی از اين آوارگان، يا به علت از دست دادن پيوندهايشان با كشور اصلی خود و يا به علت تغيير اوضاع سياسی كشورشان، مايل به بازگشت به وطن نبودند.

اين مردم و پناهندگان دوره‌ جنگ و پیش از آن، كه هنوز اسكان داده نشده بودند، هسته‌ اصلی مسئله‌ پناهندگان اروپا را در دوره‌ بعد از جنگ جهانی دوم تشكيل می‌‏دادند كه بيش از يك ميليون و ششصد هزار نفر تخمين زده می‌شدند. از اين رو، پس از پايان جنگ جهانی دوم، «سازمان بين‌‏المللی پناهندگان» به نام «آيرو» به وجود آمد و اساسنامه‌ آن در 15 دسامبر 1946 به تصويب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسيد.

پس از آن، «كميسيون تداركاتی آيرو» تأسيس شد و از ژوئن 1947، وظايف و فعاليت‌‏های خود را آغاز كرد. سه سال پس از تصويب اساسنامه‌ آيرو، مجمع عمومی سازمان ملل نام آن را به «كميساريای عالی پناهندگان ملل متحد» تغيير داد و اين نهاد از اول ژانويه‌ 1951 كار خود را با تحولی ديگر آغاز کرد.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید