۱۴۰۳/۰۲/۱۳
دیروز همین‌جا، یازدهم آذر

اعطای مجور حفاری در تخت جمشید، به پروفسور هرتسفلد (دیروز همین‌جا)

91 سال پیش در چنین روزی در سال 1310، هيأت وزيران مجوز حفاری در تخت‌جمشيد را به پروفسور هرتسفلد ـ نماينده‌ مؤسسه‌ شرق‌شناسی دانشگاه شيكاگو ـ اعطا كرد.
اعطای مجور حفاری در تخت جمشید، به پروفسور  هرتسفلد (دیروز همین‌جا)
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 11 آذر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز آدینه یازدهم آذرماه 1401 خورشیدی، 257اُمین روز سال جاری، برابر است با هفتم جمادی‌الاولای 1444 هجری قمری و دوم دسامبر 2022 میلادی.

91 سال پیش در چنین روزی در سال 1310، هيأت وزيران مجوز حفاری در تخت‌جمشيد را در محدوده‌ای به وسعت 10 كيلومتر مربع، به پروفسور هرتسفلد ـ نماينده‌ مؤسسه‌ شرق‌شناسی دانشگاه شيكاگو ـ اعطا كرد.

                                                                                                                                    

ارنست هرتسفلد (درگذشته به سال 1326)، باستان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی بود که در سال‌های ‎۱۹۲3 تا ۱۹۲5 میلادی، بخش‌هایی از پاسارگاد و تخت جمشید را برای نخستین بار  مورد کاوش قرار داد. وی از نسل نخستین باستان‌شناسان سرشناس است که در ایران سال‌های بسیاری به کاوش پرداخته است. هرتسفلد از ‎۱۹25 تا ۱۹34 میلادی به دعوت دولت وقت در ایران اقامت داشت.

                                                                                

او در پیوند با تاریخ ایران باستان و میان‌رودان پژوهش‌های میدانی گسترده‌ای انجام داد. شناخت آثار تاریخی ایران در انجمن‌های علمی جهان تا حد زیادی مدیون زحمات اوست. یکی از درخشان‌ترین جنبه‌های کاری ارنست هرتسفلد، بیرون آوردن پلکان خاوری کاخ آپادانا از زیر خاک و نیز کشف ده‌ها هزار لوح گِلی است که داده‌های گسترده‌ای از اقتصاد و جامعه ایران در زمان شاهنشاهی هخامنشی را از دل زمین بیرون آورد.

محقق، نویسنده و گوینده: آرش امجدی

تهیه‌کننده: انسیه سمیع‌پور

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید