۱۴۰۳/۰۲/۰۷

گودبرداری چه تفاوتی با خاکبرداری دارد؟

گودبرداری ساختمان و خاکبرداری آن جزو ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین مراحل در ساخت و ساز خانه‌ها هستند.
گودبرداری چه تفاوتی با خاکبرداری دارد؟

به گزارش اخبار ساخته ها؛ در این مقاله قرار است بعد از آشنایی با مفهوم گودبرداری و خاکبرداری و ویژگی‌های هر کدام، به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند بپردازیم.

خاکبرداری چیست؟

خاکبرداری در ساختمان سازی به فرایند هم‌شیب و هموار کردن بخش‌های مختلف یک زمین و هم تراز کردن آنها گفته می‌شود که می‌توان آن را به نوعی اولین مرحله در ساخت یک سازۀ ساختمانی دانست. حفر زمین در مرحلۀ خاکبرداری حداکثر تا عمق 60 سانتی متری به صورت دستی یا با استفاده از ماشین‌های کوچک و بزرگ انجام می‌شود. البته میزان عمق خاکبرداری در همۀ پروژه‌ها یکسان نیست و مقدار آن در برخی کارها مثل پروژه‌های راهسازی، خطوط لولۀ گاز و… ممکن است بیش از 60 سانتی متر باشد.

 خاکبرداری زمین‌ها به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

با توجه به نوع و جنس زمین، دو شیوۀ رایج برای خاکبرداری وجود دارد:

  • دستی
  • با کمک ابزارهای بزرگ و کوچک ماشینی

ناگفته پیداست که با توجه به پیشرفت‌هایی که در صنعت ساختمان سازی وجود داشته است، اغلب خاکبرداری‌ها با استفاده از ماشین آلات مخصوص انجام می‌شود و شیوۀ دستی دیگر رایج و مورد پسند نیست.

گودبرداری ساختمان چیست؟

گودبرداری هم مثل خاکبرداری به فرایند هموار و هم ‌تراز کردن تمام بخش‌های یک زمین گفته می‌شود. عملیات حفاری گودبرداری تا عمق بیشتر از 60 سانتی متر انجام می‌شود. پس تفاوت آن با خاک برداری چیست؟ گود برداری معمولاً برای ساختمان‌هایی انجام می‌شود که نیاز به فونداسیون داشته باشند. برای اجرای فونداسیون لازم است که زمین را بسیار گود کرده و عملیات ساخت فونداسیون را در داخل آن انجام داد. عملیات گودبرداری هم معمولاً به کمک ماشین آلات تخصصی و مهندسی و به عمق بیش از یک متر انجام می‌شود. میزان عمق و مقدار گودبرداری به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به مهم‌ترینشان اشاره شده است:

  • نوع زمین و خاک منطقۀ آن
  • سازه و مقدار باربری
  • نوع فونداسیونی که قرار است اجرا شود.
  • نظر مهندس طراح
  • و…

گودبرداری ساختمان به چه شیوه‌هایی انجام می‌شود؟

شیوه‌های مختلفی برای گودبرداری وجود دارد که برای اجرای بهترین نوع آن; باید نوع پروژه را شناسایی کنیم و ببینیم زمین مورد نظر بزرگ است یا کوچک. زیرا نحوۀ گودبرداری در زمین‌های بزرگ و کوچک با یکدیگر متفاوت است.

گودبرداری در زمین‌های بزرگ

زمانی که زمینی بزرگ و خاک آن نرم است و قرار است روی آن عملیات گستردۀ ساخت و ساز انجام شود، برای گودبرداری از انواع مختلف لودرها استفاده می‌شود. اما اگر زمین سفت و تخته سنگی باشد برای گود برداری از ماشین آلاتی مثل بولدوزر استفاده خواهد شد.

گودبرداری در زمین‌های کوچک

اگر قرار است عمق گود برداری و وسعت کار کم باشد، می‌توان فرایند گودبرداری ساختمان را با استفاده از بیل و کلنگ و به شیوۀ دستی انجام داد. اما در مواقعی که عمق گودبرداری زیاد و وسعت آن کم است، برای این کار از ماشین آلات و بیل‌های  مکانیکی استفاده می شود. این بیل‌ها معمولاًمی‌توانند تا عمق ۶ متری زمین را بکَنند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید