۱۴۰۳/۰۲/۱۷

انواع بتونیر برای بتن ریزی در ساختمان

بتن به عنوان ماده اولیه اساسی و مهم در صنایع عمرانی از اختلاط اجزای مختلف تهیه می‌شود.
انواع بتونیر برای بتن ریزی در ساختمان

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ شن، ماسه، آب و سایر مواد معدنی اجزای تشکیل‌دهنده یک مخلوط یکدست بتن هستند که نحوه اختلاط آن‌ها تاثیر اصلی را در تعیین کیفیت بتن فرآوری شده دارد. کاربرد گسترده و عمده بتن در مراحل احداث پروژه‌های ساخت و ساز باعث لزوم تهیه بتن خیس در حین مراحل ساخت انواع سازه‌های عمرانی خواهد شد؛ از این رو وجود یک دستگاه مخلوط کن در مقیاس‌ صنعتی نیاز به تامین آن را برطرف می‌کند.

بتونیر یا دستگاه میکسر همان وسیله اتوماتیکی است که مواد اولیه را مخلوط می‌کند و بتن فرآورده شده تازه یا خیس را می‌سازد. میکسرها انواع مختلفی دارند که تنوع کارکرد در آن‌ها را ایجاد می‌‌کند. این بار با مدرن سازان همراه باشید تا انواع بتونیر یا همان میکسر بتن را معرفی و بررسی نماییم.

کارکرد انواع بتونیر در بتن‌ریزی

بتن‌ریزی سازه‌های عمرانی بسته به نوع سازه، مقیاس سازه، مرحله ساخت یا احداث پروژه‌ و عوامل این چنینی به روش‌های گوناگون صورت خواهد پذیرفت. در واقع کاربرد تجهیزات بتونر نیز جزیی از روش‌های اجرای بتن‌ریزی در پروژه‌ها محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شرایط و اقتضای پروژه‌های عمرانی تعیین‌کننده نحوه اجرای احداث و فرآیند بتن‌ریزی خواهد بود. بخشی از وجود تنوع در بتن‌ریزی به دلیل به کارگیری ابزار متفاوت در اجرای آن‌هاست.

در واقع انواع بتونیر ماهیت مشابه دارند و کارکرد اصلی آن‌ها یکسان است؛ اما در بحث مکانیزم عملکرد، نحوه استفاده، ظرفیت کار و میزان راندمان دارای تفاوت‌هایی هستند که از لحاظ‌های کمی و کیفی در دسته‌بندی‌های جداگانه قرار می‌گیرند.

انواع بتونر

انواع بتونیر به لحاظ مقیاس

اساسا بتونیرها در اجرای طرح‌های ساخت و ساز عمرانی کاربرد مقطعی دارند که در مواقع نیاز به منظور میکس و تهیه بتن تازه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین قابلیت کاربرد در مواقع مختلف بسته به شرایط پروژه‌های عمرانی در حال اجرا، از ویژگی‌های مهم این دستگاه‌هاست.

تولید و تجهیز این دستگاه‌ها در اندازه‌ و ابعاد متنوع باعث می‌شود تا قابلیت استفاده در پروژه‌های انبوه‌سازی و حتی ساخت ساختمان‌های کوچک بازدهی مطلوبی داشته باشند. همچنین انواعی از این دستگاه‌ها سیار هستند تا قابلیت حمل و انتقال در بخش‌های گوناگون یک پروژه در حال احداث را داشته باشند. انواع بزرگ توسط کامیون‌های مخصوص و انواع کوچکتر عمدتا به صورت چرخ‌دار جابه‌جا می‌شوند.

انواع بتونیر به لحاظ ظرفیت مخزن

عامل دیگری که مهندسان و پیمانکاران عمرانی در استفاده از انواع بتونیر تدارک می‌بینند، حجم و گنجایش مخزن این دستگاه‌هاست. در واقع در ساخت و سازهای با مقیاس کوچکتر پیش‌بینی دقیق ظرفیت مورد نیاز برای هر بار بتن‌ریزی می‌تواند در برآورد هزینه‌های ساخت صرفه‌جویی کند. انواع پرکاربرد بتونیرها با حجم‌های مشخصی به کارگرفته می‌شوند.

ظرفیت ۱۲۰ لیتری (نوع آزمایشگاهی)

معروف‌ترین بتونیرهای با مقیاس کوچک ظرفیت ۱۲۰ لیتری آن‌هاست که در بخش آزمایشگاهی کاربرد دارد. اصولا از این بتونیرها اختصاصا به منظور فرآوری و آزمایش نمونه‌های بتن‌ها، سنجش کیفیت و درصد مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن‌ها در آزمایشگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود. به همین دلیل حجم مخزن محدودی دارند.

سایر ظرفیت‌های انواع بتونیر

ظرفیت‌های دیگر بتونیرها توسط موتورهای محرک سه‌گانه (برقی، بنزینی و دیزلی) وجود دارند. همچنین سیستم گرداننده مخزن آن‌ها ممکن است از هر دو نوع دنده دور یا دنده زیر باشد. هر مدل میکسر بسته به اندازه و تجهیزاتی که دارد با طرح‌های ساختاری و مکانیزم جابه‌جایی متنوع توسط شرکت‌های سازنده ساخته می‌شوند. از پرکاربردترین ظرفیت‌های این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

ظرفیت مخزن ۲۵۰ لیتری

ظرفیت مخزن ۳۰۰ لیتری

ظرفیت‌ مخزن ۷۵۰ لیتری

ظرفیت مخزن ۱۰۰۰ لیتری

انواع بتونیر براساس مکانیزم عمل

بتونیرها دستگاه‌هایی اتوماتیک هستند که با استفاده نیروی موتور تعبیه شده در آن‌ها مخزن یا دیگ خلاطه بتن را به چرخش در می‌آورند. به لحاظ این مکانیزم این دستگاه‌ها شامل دو نوع هستند. در نوع اول دنده‌های این دستگاه‌ها حول مخزن قرار گرفته و دور تا دور آن را احاطه کرده‌اند. چرخش مخزن در این مدل حول محور عمودی است.

در نوع دیگر، دنده‌های بتونیر زیر مخزن دستگاه‌ها تعبیه شده‌اند و به شکلی اوریب آن را به گردش درمی‌آورند. این سری از میکسرها کاربرد بیشتری دارند. مزیت این نوع نسبت به نوع اول در استهلاک و فرسایش کمتر آن‌هاست. همچنین سر و صدای تولید شده در این مدل حین چرخش به مراتب کمتر از نوع دیگر است.

انواع بتونیر بر اساس نوع موتور محرک

سه نوع موتور محرک برای انواع خلاطه (بتونیر) طراحی و تعبیه شده است که شامل انواع برقی، بنزینی و دیزلی می‌شود.

موتور برقی

مخزن میکسر نوع برقی یا الکتروموتوری با نیروی گرداننده موتور برقی آن کار می‌کند. عمده میکسرها در ابعاد و اندازه‌های متفاوت از این نوع هستند که حتی قابلیت کارکرد با برق تک فاز را هم دارند و با اتصال به یک منبع تامین برق متناوب روشن خواهند شد.

موتور بنزینی

نوع بنزینی بتونیرها دارای موتورهای بنزین‌سوز هستند که انرژی کار خود را از سوخت بنزین تامین می‌کنند. این سری مناسب برای کاربردهای خارج از شهر و استفاده در پروژه‌هایی است که از منابع تامین برق پایدار دورند.

موتور دیزلی

انواع دیزلی یا گازوئیلی نیز همانند انواع بنزینی دارای موتورهایی هستند که با سوزاندن نوعی سوخت (گازوئیل) انرژی خود را تامین می‌نمایند. این سری از دستگاه‌ها علی‌رغم بازدهی نسبتا پایین، هزینه کمتری را به منظور تامین انرژی عملکرد خود می‌طلبند.

شاخص‌های خرید بتونیر

تجهیزات فرآوری و تامین‌کننده بتن مورد نیاز در ساخت سازه‌ها و احداث پروژه‌های عمرانی از ابزار اولیه سازندگان و پیمانکاران قلمداد می‌شود. از این رو لحاظ نمودن تمامی شاخص‌های فنی و کیفی موثر در خرید این سری از دستگاه‌ها (میکسر بتن، قیمت خاموت زن تک فاز  و...) امری ضروری است که مستقیما یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مراحل ساخت، یعنی بتن‌ریزی سازه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 در این مطلب از مدرن سازان بتونیر و انواع آن معرفی شد که می‌تواند شما را در خرید نوع مورد نیاز این دستگاه‌ها راهنمایی کند. توجه داشته باشید که علاوه بر تمامی فاکتور فنی معرفی شده، توجه به برند سازنده دستگاه و همچنین قیمت ارائه شده دستگاه از اولویت‌های در نظر گرفته شده برای خرید این تجهیزات اتوماتیک هستند.

انتهای پیام/

 منبع خبر: اخبار ساختمان

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید