۱۴۰۳/۰۲/۰۶
دیروز همین‌جا دوم آبان

پنجاه و هفت سالگی احداث پالایشگاه نفت تهران

57 سال پیش در چنین روزی در سال 1344، کلنگ ساخت «پالایشگاه نفت تهران» بر زمین زده شد.
پنجاه و هفت سالگی احداث پالایشگاه نفت تهران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 2 آبان.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛ 57 سال پیش در چنین روزی در سال 1344، کلنگ ساخت «پالایشگاه نفت تهران» بر زمین زده شد.

کار احداث پالایشگاه تهران، در 2 آبان 1344 توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز گردید و در سال 1347 تکمیل و راه‌اندازی شد. ظرفیت اسمی پالایشگاه تهران در سالهای نخست، معادل 85 هزار بشکه در روز بود که طی اصلاحات فرآیندی انجام‌شده در سال 1355 ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی آن به 120 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

روند روبه‌رشد مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور و تأمین سوخت بازار داخلی، ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه دوم با ظرفیت اسمی 100 هزار بشکه در روز را ایجاب کرد که در پی آن در سال 1382 با انجام برخی تغییرات، ظرفیت اسمی این پالایشگاه به 110 هزار بشکه در روز افزایش یافت. نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تهران روزانه توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از طریق دو خط لوله 24 و 26 اینچ، از میدان نفتی مارون و میدان نفتی اهواز واقع در استان خوزستان تأمین می‌شود.

پالایشگاه تهران در حدود 15٪ از ظرفیت پالایشگاهی کشور را تشکیل می‌دهد و محصولات تولیدی آن شامل؛ 1٪ بنزین، 16٪ گازوئیل، 30٪ نفت گاز، 21٪ نفت کوره و 5٪ سایر فرآورده‌های نفتی است. تأسیسات هر دو پالایشگاه تهران ـ با نام‌های جنوبی و شمالی ـ در جنوب تهران مستقر است.

88 سال پیش در چنین روزی در سال 1313:

نخستين پرواز مسافری ايران به خارج از كشور با خلبانان ايرانی، در مسير تهران ـ آنكارا انجام شد. سرنشينان اين پرواز جمعی از كاركنان نيروی هوایی بودند.

27 سال پیش در چنین روزی در سال 1374:

«فرهنگسرای ارسباران تهران» گشایش یافت. فرهنگسرای ارسباران در خیابان جلفا قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید