۱۴۰۳/۰۱/۱۰
دیروز همین‌جا چهارم آبان

پنجاه و شش سالگی ایستگاه راه آهن مشهد

56 سال پیش در چنین روزی در سال 1345، ایستگاه جدید راه آهن مشهد گشایش یافت.
پنجاه و شش سالگی ایستگاه راه آهن مشهد
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 4 آبان.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛ 56 سال پیش در چنین روزی در سال 1345، ایستگاه جدید راه آهن مشهد گشایش یافت.

ساختمان ایستگاه راه‌آهن مشهد در شهر مشهد با معماری ایرانی طراحی شد. این ایستگاه راه‌آهن شاخص‌ترین ساختمان متعلق به جریان‌های معماری معاصر در مشهد است. ساختمان ایستگاه جدید راه‌آهن مشهد توسط معماران ایرانی؛ حیدر غیایی، عبدالعزیز فرمانفرماییان، محسن فروغی و یک معمار فرانسوی به نام فرناند پویون طراحی شد و عملیات اجرایی آن به سرپرستی مرتضی کباری به انجام رسید.

عملیات ساخت ایستگاه جدید راه آهن مشهد در ۲۵ شهریور ۱۳۳۴ آغاز گردید، تا اینکه پس از 11 سال در ۴ آبان ۱۳۴۵ به بهره‌برداری رسید. این ایستگاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ‌است و در گزارشی که در صفحه اول روزنامه‌های زمان افتتاح انتشار یافت، گفته شد که ایستگاه راه‌آهن مشهد بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن کشور (تا پیش از منطبق نمودن ایستگاه راه‌آهن تهران) است.

این بنا در بدو ورود، با نیمه‌سقفی معلق و عظیم، به مسافران خوش آمد می‌گوید. سپس با عبور از آرایه‌ای از ستون‌ها، به سالنی با تاقی مرتفع می‌رسد که بلندمرتبگی سقف آن، عظمتی را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند. زاویه این تاق، برابر با زاویه پل ورسک طراحی شده و ‌از آنجا که خراسان را سرزمین پارت‌ها و سرزمین اشکانیان می‌دانستند و مشهد، نزدیکترین شهر بزرگ به پایتخت اولیه پارتیان بوده است، ایستگاه راه آهن مشهد به شکل بال‌های فروهر و با الهام از معماری اشکانی در تیسفون طراحی گردید؛ به طوری که المان مقابل ایستگاه، با زوایا و انحناهای متناسب با ساختمان ایستگاه طراحی شد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید