۱۴۰۳/۰۱/۱۰
دیروز همین‌جا ششم آبان;

پنجاه و دو سالگی بهره‌برداری از بزرگترين لوله‌ انتقال گاز جهان

52 سال پیش در چنین روزی در سال 1349، بهره‌برداری از بزرگترين لوله‌ انتقال گاز جهان میان ايران و اتحاد جماهير شوروي سابق آغاز شد.
پنجاه و دو سالگی بهره‌برداری از بزرگترين لوله‌ انتقال گاز جهان
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 6 آبان.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ 52 سال پیش در چنین روزی در سال 1349، بهره‌برداری از بزرگترين لوله‌ انتقال گاز جهان میان ايران و اتحاد جماهير شوروي سابق آغاز شد.

ساخت این خط‌ لوله در سال ۱۹۶۵ میلادی میان ایران و شوروی مورد توافق قرار گرفت. در 6 آبان 1349، برابر با اکتبر 1970، در سفر نیکولای پادگورنی صدر هیأت رئیسه شورای عالی شوروی به ایران، در آستارا و با حضور محمدرضا پهلوی شاه سابق ایران، بهره‌برداری از این خط لوله انتقال گاز ـ که تا آن زمان بزرگ‌ترین در نوع خود بود ـ آغاز گردید.

میان سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۹ میلادی، گاز طبیعی جمهوری‌های قفقاز جنوبی شوروی توسط این خط ‌لوله تأمین می‌گردید. در ازای آن، شوروی متعهد شد ذوب‌آهن اصفهان را احداث نماید و فناوری ماشین‌سازی صنایع سنگین را به ایران منتقل کند که خود به تأسیس ماشین‌سازی اراک منجر شد.

پس از انقلاب اسلامی، تأمین گاز توسط ایران متوقف شد. خط لوله اول، از خطوط لوله سراسری انتقال گاز طبیعی در ایران (IGAT) است که از چاه‌های مارون آغاجاری و اهواز به پالایشگاه بیدبلند در بهبهان آغاز شده و پس از عبور از آستارا، تا شهر حاجی‌قابول در کشور جمهوری آذربایجان با قطر ۴۲ اینچ و فشار ۱۰۰۰ پوند بر اینچ مربع امتداد می‌یابد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید