۱۴۰۳/۰۲/۰۴
دیروز همین‌جا یکم آبان

شصت و چهارسالگی فستیوال فیلم تهران

64 سال پیش در چنین روزی در سال 1337، نخستین روز «فستیوال فیلم تهران» در سالن سینما نیاگارا برگزار شد.
شصت و چهارسالگی فستیوال فیلم تهران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 1 آبان.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛ 64 سال پیش در چنین روزی در سال 1337، نخستین روز «فستیوال فیلم تهران» در سالن سینما نیاگارا با تلاش دکتر هوشنگ کاووسی برگزار شد. «فستیوال فیلم تهران» از 1 تا 14 آبان 1337 هر شب از ساعت 21 برگزار می‌شد.

 72 سال پیش در چنین روزی در سال 1329، دکتر لقمان‌الدوله‌ ادهم درگذشت.

محمدحسین لقمان ادهم (لقمان‌الدوله‌ ادهم)، در سال ۱۲۵۸ در تبریز به دنیا آمد. پدر وی زین‌العابدین خان لقمان‌الممالک، تحصیلات خود را در دانشکده‌ی پزشکی پاریس انجام داده و پس از مراجعت به ایران در تبریز طبیب مخصوص ولیعهد وقت محمدعلی میرزا بود. لقمان‌الممالک با بودجه‌ شخصی خود «مدرسه لقمانیه» را به سبک اروپایی در تبریز تأسیس کرد و دیپلم این مدرسه را دولت فرانسه و روسیه معادل دیپلم کامل متوسطه می‌شناختند.

محمد حسین لقمان ادهم نیز تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در همین مدرسه لقمانیه به پایان رساند و چندی هم معلم جغرافیا و ناظم آن مدرسه بود. سپس نزد پدر خود و دیگر استادان طب ایرانی را فراگرفت و شهرتش از شهر تبریز گذشت و محمدعلی شاه او را به دربارش فراخواند. او در جریان استبداد صغیر و به توپ بستن مجلس تعدادی از آزادی‌خواهان زندانی در باغ شاه را فراری داد و خودش نیز به فرانسه رفت. در سال ۱۹۰۸ میلادی در آنجا مدرک دکتری پزشکی گرفت و در بازگشت طبیب مخصوص احمد شاه شد و لقب لقمان‌‌الدوله را از او دریافت کرد. یک بار هم به اتفاق دکتر حکیم‌الدوله (محمدحسن لقمان‌ادهم برادر کوچکترش که بعدها وزیر بهداری کابینه‌ی دکتر مصدق شد)، جزء همراهان احمدشاه در سفر اروپا بود و در بازدید از انستیتو پاستور، احمدشاه را به تأسیس چنین بنگاهی در ایران تشویق کرد و برای این کار دکتر منارد فرانسوی را استخدام کرد و به ایران آورد.

در سال ۱۲۹۵ ریاست طب مدرسه دارالفنون را به عهده گرفت و پایه و اساس دانشکده پزشکی را پی‌ریزی کرد. کلاس طب را از دارالفنون مجزا و در سال ۱۲۹۷ تبدیل به مدرسه طب کرد. بعدها وقتی دانشگاه تهران بنیان گذاشته شد، او نخستین رئیس دانشکده پزشکی آن‌جا شد. در سال ۱۳۱۲ هم پزشک مخصوص رضاشاه گردید.

دکتر لقمان‌الدوله در سال ۱۳۱۷ از ریاست دانشکده پزشکی و خدمات رسمی دولتی به علت بیماری کناره‌گیری کرد. در سال ۱۳۲۸ به پاس خدمات ۵۰ ساله، از طرف وزارت فرهنگ، دانشگاه تهران و فرهنگستان ایران جشنی در تالار فرهنگ برپا شد و در این جشن به او نشان همایونی و نشان دانش اعطا گردید. دکتر لقمان‌الدوله ‌ادهم در ۱ آبان ۱۳۲۹ در 71سالگی بدرود زندگی گفت. وزارت بهداری وقت برای قدردانی از خدمات بهداشتی او بیمارستان سیصدتختخوابی تهران را در ۱۵ دی ۱۳۳۰ طی مراسمی به نام وی نام‌گذاری کرد. این بیمارستان اکنون نام لقمان حکیم را بر خود دارد. لوازم و ابزار پزشکی دکتر لقمان‌الدوله در کتابخانه این مرکز نگهداری می‌شود. 

56 سال پیش در چنین روزی در سال 1345: فرستنده‌ی «تلویزیون ملی ایران»، کار خود را در تهران آغاز کرد. پیش از آن تلویزیون به صورت خصوصی در تهران راه‌اندازی شده بود.

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید