۱۴۰۳/۰۲/۲۱

ورزشگاه تختی و جهانگیر درویش

جهانگیر درویش طراح و معمار ایرانی که معروفترین اثر آن ورزشگاه فرح با نام جدید ورزشگاه تختی شده است.

به گزارش اخبار ساخته ها؛ جهانگیر درویش تحصیلات آکادمیک خود را در رشته معماری دانشگاه تهران  و در آتلیه فروغی در سال 1335 آغاز کرد اما پس از یک سال تحصیلی و اتمام دوره مقدماتی، در سال 1336 تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور گرفت و به ایتالیا مهاجرت کرد و پس از چندی 2 بورسیه دریافت کرد که یکی تمام هزینه های اقامت، غذا و .... را شامل می شد که درویش تمام آنرا پس انداز و صرف سفر به کشورهای مختلف  در 3 ماه تابستان کرد.

او در جایی گفته: «به معماری علاقه داشتم و از زمانی که کلاس ششم مشغول به تحصیل بودم، تابستان پیش یک معمار کار می کردم که متاسفانه اسم معمار را به یاد ندارم. وقتی مشتری ها می آمدند مرا صدا می کرد و می گفت ایشان نقشه ها را کشیده اند و مشتری ها چون از نقشه ها خوششان می آمد به من انعام می دادند. از دبیرستان نیز شروع کردم به اسکیس زدن از ساختمان ها و آنچه می دیدم و مدتی نیز نزد پتگر رفتم تا بتوانم بهتر خط بکشم.»

از پروژه های معرف وی  می توان انستیتوی ملی آموزش در مازندران، ورزشگاه تختی تهران، مرکز رادیو تلویزیون های تهران، بندرعباس، شیراز، ارومیه و تبریز را نام برد.

همچنین درویش پروژه های بین المللی هم در کارنامه خود دارد: ساختمان مرسدس بنز در تورین، ویلاهای مسکونی در امریکا، بازآفرینی مرکز خرید هوستون، پنج ساختمان فروش اتومبیل بای بندهای کرایسلر، مزدا، تویوتا، رنو و جیپ.

جهانگیر درویش ورزشگاه تختی واقع در شرق تهران را طراحی کرد و محاسبات پوشش فضا توسط فرانسوی ها و مدل سازی سیستم کابلی آن در دانشگاه surrey انگلستان و پلی تکنیک لندن انجام شد. و اجرای آن در تهران توسط کارگران الجزایری و ایرانی انجام پذیرفت.

انتهای پیام/

منبع خبر: کتاب استادیوم فرح آباد تهران

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید