۱۴۰۳/۰۵/۰۶

درمورد آجر تصفیه کننده هوا چه میدانید ؟

آشنایی با آجر جذب کننده آلودگی
درمورد آجر تصفیه کننده هوا چه میدانید ؟

کاربرد آجر جذب کننده آلودگی، تصفیه کردن هوایی که از خارج به داخل خانه وارد می‌شود، است. امروزه به دلیل افزایش آلاینده های محیط زیست در ایران و به خصوص کلان شهرها، همینطور گسترش کارخانه ها و ماشین آلات صنعتی، به فکر راهکاری هستند تا به معضل نبود هوای سالم خاتمه دهند. ایده اولیه این نوع آجر اولین بار توسط کارمن ترودل، استادیار مدرسه معماری Col Poly San Luis doispe و بنیانگذار معماری در آمریکا مطرح شد، کارمن ترودل، ساختمان را همانند بدن انسان در نظر گرفت و آجر تصفیه کننده هوا را به کلیه در بدن انسان تشبیه کرد که آلودگی ها را تصفیه می‌کند و هوای سالم را در درون آن به جریان می‌اندازد.

نحوه عملکرد آجر تصفیه کننده هوا

این سیستم متشکل از دو بخش اصلی است که یک بخش آن شامل آجرهای بتنی و بخش دیگر آن شامل اتصال دهنده‌هایی از جنس پلاستیک بازیافتی می‌باشد. در مرکز این آجرها فیلتری سیکلونی قرار گرفته است.

هوای آلوده به مساعدت آجر بتنی توسط ورودی های مستطیلی که در آن تعبیه شده است؛ وارد فیلتر سیکلونی می‌شود و در مرحله بعدی توسط فیلتر که مثل بتن در آجر ریخته می‌شود، جدا می‌شوند و فرایند تصفیه صورت می‌گیرد. آزمایش‌ها نشان می‌دهد، فیلتر سیکلون که عملکردی شبیه جاروبرقی دارد می‌تواند ۳۰ درصد ذرات ریز و ۱۰۰ درصد ذرات درشت موجود در هوا را به خود جذب کند و موجب تصفیه هوا شود.

هم تراز آجرهای بتنی؛ اتصالات پلاستیکی بازیافتی هستند که در دو جهت مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • تقویت ساختار آجر
  • تعبیه مسیر از بیرون به داخل آجر

آجرهای بتنی متشکل از سطوح چند وجهی هستند که به هدایت جریان هوا به داخل سیستم کمک می‌کنند، همینطور یک حفره مجزا برای قرار دادن ساختار فولادی به کمک آن می‌آید.

مزایای استفاده از آجر تصفیه کننده هوا

 

  • استفاده از این نوع آجر اقتصادی و مقرون به صرفه است.
  • ساختار این نوع از آجر کم‌ترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند.
  • در صرفه جویی انرژی نقش به سزایی دارد.

آجر تصفیه کننده هوا در ایران

این مصالح نوین ساختمانی بیشتر در آمریکا و اروپا کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که هنوز آجر تصفیه کننده هوا در ایران نه تنها خیلی کم استفاده می‌شود بلکه کمتر کسی اطلاعی از این مصالح کاربردی دارد.

با توجه به میزان افزایش روزافزون آلایندگی‌ها در کلان شهرهایی مانند تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و اهواز و همینطور افزایش تعداد کارخانه‌ها و تولیدی‌ها و از طرفی ریزگرد‌هایی که از کشورهای همسایه به سمت ایران و استان‌های جنوب و جنوب غربی را درگیر آلودگی هوا می‌کنند، نقش آجر تصفیه کننده هوا در ایران بیش از پیش مهم و حائز اهمیت می‌شود

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید